Met uw website wilt u klanten en prospects informeren over uw bedrijf. Maar bovendien dient uw site ook als lokmiddel. Daarom is een hoge ranking in de zoekresultaten van Google essentieel. Doe alvast eens de test. Heeft u bijvoorbeeld een restaurant in Gent, tik dan 'restaurant Gent' in. Is uw website nergens te bespeuren op de eerste twee pagina's? Dan is er werk aan de winkel. U moet er alvast voor zorgen dat zoveel mogelijk andere websites naar de uwe verwijzen met een link. Zoekmachines à la Google vinden die linkpopulariteit belangrijk. Probeer uw website dus op sites van bijvoorbeeld beroepsorganisaties en handelsver...

Met uw website wilt u klanten en prospects informeren over uw bedrijf. Maar bovendien dient uw site ook als lokmiddel. Daarom is een hoge ranking in de zoekresultaten van Google essentieel. Doe alvast eens de test. Heeft u bijvoorbeeld een restaurant in Gent, tik dan 'restaurant Gent' in. Is uw website nergens te bespeuren op de eerste twee pagina's? Dan is er werk aan de winkel. U moet er alvast voor zorgen dat zoveel mogelijk andere websites naar de uwe verwijzen met een link. Zoekmachines à la Google vinden die linkpopulariteit belangrijk. Probeer uw website dus op sites van bijvoorbeeld beroepsorganisaties en handelsverenigingen te krijgen. Stel uzelf ook de vraag: welke zoektermen zijn relevant voor mijn website? Voor een restaurant in Gent zijn dat uiteraard 'restaurant' en 'Gent'. Maar welke zijn de specialiteiten waarmee u zich onderscheidt van de talloze andere eetgelegenheden in de regio? Deze zoektermen - bijvoorbeeld 'Italiaans' of 'vegetarisch' - zijn ook belangrijk. Zorg ervoor dat u ze allemaal in de eerste 250 woorden tekst van uw hoofdpagina vermeldt. Want daaraan hechten zoekmachines vooral belang. Plaats die kernwoorden ook apart - bijvoorbeeld als tussentitel. Zo springen ze extra in het oog van Google. Maar overdaad schaadt. Als u de trefwoorden te vaak herhaalt, dan wordt dat afgestraft met een lagere rangschikking in de zoek-resultaten. Ook de zogenaamde metatags van uw website vragen uw aandacht. Dat zijn stukjes broncode die de zoekmachines informatie verschaffen over de site. Google en co beoordelen uw website dus op basis van die metatags, weliswaar in beperkte mate. Ook hierin moet u (of uw webmaster) dus de meest belangrijke en onderscheidende zoektermen voor uw site plaatsen. Maar val ook hier niet in herhaling. Anders stopt Google uw website dieper weg in de zoekresultaten. U kunt uw website ook in de 'gesponsorde' resultaten - naast de gewone zoekresultaten - van Google laten opnemen. Zo zet u hem extra in de kijker. Dat kan met Google AdWords (adwords.google.be). Hiervoor betaalt u alleen als iemand doorklikt naar uw site. Handig is dat u zelf bepaalt hoeveel u daaraan wilt spenderen. Hoe groter het bedrag per 'klik' (minimum een eurocent), hoe groter de kans dat uw website zich bovenaan de gesponsorde resultaten bevindt. Om de kosten te beperken, kunt u een maximumbedrag - bijvoorbeeld drie euro per dag - instellen. Daarnaast is er nog de gratis dienst Google Webmaster Tools (www.google.com/webmasters/tools/). Die analyseert uw website door de ogen van Google. Zo vindt u bij 'diagnostics' de fouten die Google opmerkt als hij uw website probeert te indexeren, zoals dode links of server errors. Maar ook herhaalde metatags en webpagina's zonder titel worden aan het licht gebracht. In het 'statistics'onderdeel komt u onder meer te weten bij welke Google-zoekopdrachten uw website tussen de resultaten stond. En op welke webpagina's er dan doorgeklikt werd. Via 'links' leert u welke andere websites een link hebben naar de uwe. Google Webmaster Tools bevat nog heel wat meer hulpmiddelen om uw website te analyseren en de positie ervan op te krikken. (T)Door Roel Van Espen