"Grote bedrijfsterreinen vindt men in en rond Antwerpen alleen nog in het havengebied. En dan hangen er nog beperkingen aan vast: bedrijven mogen alleen havengebonden activiteiten uitvoeren, moeten verplicht werken met erkende (en dure) havenarbeiders en kunnen de gronden alleen in concessie nemen," zegt gedelegeerd bestuurder Willy Daemen van het opslag- en distributiebedrijf MSAS Logistics.
...

"Grote bedrijfsterreinen vindt men in en rond Antwerpen alleen nog in het havengebied. En dan hangen er nog beperkingen aan vast: bedrijven mogen alleen havengebonden activiteiten uitvoeren, moeten verplicht werken met erkende (en dure) havenarbeiders en kunnen de gronden alleen in concessie nemen," zegt gedelegeerd bestuurder Willy Daemen van het opslag- en distributiebedrijf MSAS Logistics. De vijf hectaren waarvan Daemen droomde, heeft hij nooit gevonden. De eerste keuze, een nieuw te bouwen magazijn van 20.000 vierkante meter op het kmo-terrein Polderstad in Hoboken bij Antwerpen, viel in het water. "Een historische vervuiling met een zeer ingewikkeld dossier en té hoge saneringskosten om er snel zelf werk van te maken," omschrijft Daemen. Uiteindelijk werd een terrein gevonden op de zone Kapelleveld in Wommelgem, vlakbij de E313. Het nieuwe, 23.000 vierkante meter grote magazijn werd gebouwd door projectontwikkelaar Eurinpro ( Groep Verelst), dat het op zijn beurt verhuurt aan MSAS Logistics. Zelf investeerde MSAS al 80 miljoen frank in de binneninrichting, die nu voor 60% is afgewerkt. Eind 1998 zal de installatie voltooid zijn. "Een site met een uitzonderlijk goede ligging, ook op publicitair vlak. Wie hier in de file staat, heeft alle tijd om de voordelen van ons nieuwe magazijn te overdenken," lacht Daemen. "Wij hebben op die manier, en zonder dat het de bedoeling was, al nieuwe klanten binnengehaald."MSAS Logistics behoort tot de Ocean Group, een Britse groep die actief is in freight management (MSAS), dienstverlening aan de offshore-industrie, sleep- en bergingswerk, milieu-activiteiten en contractdistributie. Naast MSAS Logistics opereert ook MSAS Cargo International op de Belgische markt. MSAS Logistics werd acht jaar geleden opgericht en ging van start met 4000 vierkante meter gehuurde magazijnruimte in Aartselaar. Later werd uitgebreid tot 22.000 vierkante meter. "In Aartselaar moesten wij vanuit verschillende gebouwen werken, wat voor een extra zware overhead aan mensen en materieel zorgde," stelt Daemen. "Vandaar onze keuze om opnieuw alles onder één dak te brengen." MSAS Logistics is gespecialiseerd in de opslag en distributie op afroep voor tal van industriële klanten. De belangrijkste is Sony CPCE ( Computers Peripherals Components Europe), dat 55% van de omzet inneemt. Andere belangrijke klanten zijn onder meer Baldwin (filters), Best (industriële handschoenen), QSC (versterkers) en ADI (monitors en cd-roms uit Taiwan). De omzet (zonder invoerrechten en BTW) bedroeg vorig jaar 317 miljoen frank, tegen 360 miljoen frank in 1996. De omzetdaling heeft te maken met de verkoop van de in Antwerpen gevestigde McGregor Cory Division (goed voor 70 miljoen frank omzet) aan Katoen Natie. In totaal zijn bij MSAS Logistics 40 mensen aan de slag. En nu? Daemen: "Sony wordt voor ons steeds belangrijker. Misschien zullen zij op relatief korte termijn ons volledige magazijn inpalmen. En dan begint onze zoektocht opnieuw..."