De Antwerpse Truck Trading Association (TTA) is een Nederlands-Belgische vennootschap die zich in de distributie van vrachtwagens heeft gespecialiseerd. TTA ressorteert onder de Vedeha-holding met een jaaromzet van 2,5 miljard frank. De holding heeft twee TTA-vestigingen in de Kempen, een in Antwerpen en een in Limburg in de portefeuille - samen goed voor 1 miljard frank omzet - en bezit via de automobielgroepen nv en bv W. V...

De Antwerpse Truck Trading Association (TTA) is een Nederlands-Belgische vennootschap die zich in de distributie van vrachtwagens heeft gespecialiseerd. TTA ressorteert onder de Vedeha-holding met een jaaromzet van 2,5 miljard frank. De holding heeft twee TTA-vestigingen in de Kempen, een in Antwerpen en een in Limburg in de portefeuille - samen goed voor 1 miljard frank omzet - en bezit via de automobielgroepen nv en bv W. Van Doorne International concessies van Daf, Nissan, Mitsubishi, Ford en Mercedes in België en Nederland. Enkele vastgoedprojecten in Zuid-Frankrijk zijn in een aparte vennootschap ondergebracht. 240 werknemers houden de acht vestigingen van de groep draaiende. De twee zaakvoerders hebben een lange geschiedenis in de autosector achter de rug. "We komen allebei uit de Daf-stal," zeggen voorzitter van de holding Willy van Doorne en algemeen directeur Frans van der Loop van TTA, de twee Nederlanders die Vedeha vanuit een riante villa in de Antwerpse Kempen uitbouwden. Van Doorne runde een filiaal van Daf in Aartselaar, werd op zijn 29ste algemeen directeur voor Daf België en negen jaar later van Daf Europa. Van der Loop vervulde van 1972 tot 1985 een verkoopfunctie bij Daf België. De groep rond Willy van Doorne werd vanaf 1984 uitgebouwd. De handel in tweedehandswagens naar het Oostblok, ooit een kernactiviteit, is ondertussen afgestoten, maar de groep blijft de klemtoon op auto- en vrachtwagendistributie leggen en speurt volop naar overnames in de regio waar hij nu al actief is. Overtuigd dat er zich kansen zullen aandienen. Bij Daf en Ford in Zeeland en Limburg, bijvoorbeeld, maar eventueel ook bij andere merken. "De constructeurs streven naar megadealers," gelooft Van der Loop. "Ze willen investeren in massale verkoop en productie, niet in kleinschalige distributie. Wij willen daar met onze ervaring in multifranchising volop op inspelen. Onze centrale administratie en facturatie drukt de prijs, het gecentraliseerde magazijnbeheer verhoogt de flexibiliteit." Binnen de groep wordt ook aan diversificatie gedacht. In vastgoed, maar vooral binnen de autosector. Van Doorne: "Volgend jaar willen we een verhuurmaatschappij opstarten. We denken ook aan een afdeling carrosserieherstelling en aan uitbreiding van onze distributieactiviteit naar de tweedehandsmarkt. Zo kunnen we ons activiteitenpalet vergroten zonder dat daar enorme investeringen tegenover staan."