Take Eat Easy levert in Brussel en Parijs maaltijden aan huis: de klant bestelt online en de bestelling wordt door zelfstandige fietskoeriers opgehaald en geleverd. De klant kan precies volgen hoe laat de koerier aanbelt. De restaurants waar u kunt bestellen zijn geen sjofele fastfoodzaken, maar bekende restaurants. Voor hen levert de samenwerking met Take Eat Easy een extra verkoopkanaal op zonder dat ze moeten investeren in een webwinkel of logistiek.
...

Take Eat Easy levert in Brussel en Parijs maaltijden aan huis: de klant bestelt online en de bestelling wordt door zelfstandige fietskoeriers opgehaald en geleverd. De klant kan precies volgen hoe laat de koerier aanbelt. De restaurants waar u kunt bestellen zijn geen sjofele fastfoodzaken, maar bekende restaurants. Voor hen levert de samenwerking met Take Eat Easy een extra verkoopkanaal op zonder dat ze moeten investeren in een webwinkel of logistiek. Dat het in 2013 opgerichte Brusselse bedrijf 6 miljoen euro ophaalde om verder te groeien is knap. Dat bedrag zou Take Eat Easy vorig jaar de vierde plaats opgeleverd hebben in de hitparade van grootste kapitaalinjecties in Belgische internetstart-ups. De 20 medewerkers tellende kmo is erin geslaagd kapitaal los te weken bij een aantal klinkende namen: DN Capital en Piton Capital, maar ook het bekende Rocket Internet, de Duitse groep die Zalando op weg hielp en die sinds vorig jaar op de beurs noteert. Aanvankelijk ging de Europese internetgroep op zoek naar veelbelovende nichebedrijven -- vaak in de Verenigde Staten -- om daar vervolgens kopieën van te bouwen voor Europa, Azië en Afrika. Het doel was op deze markten de eerste te zijn. De gebroeders Samwer, de heren achter Rocket Internet, kloonden al bekende spelers uit zeer uiteenlopende domeinen: Lazada is geïnspireerd op Amazon, Zalando op Zappos, Wimdu op Airbnb en Easy Taxi op Uber. Intussen heeft Rocket Internet een hele evolutie doorgemaakt. Nu de groep over een forse oorlogskas beschikt, begint ze zich in te kopen in start-ups die in haar ogen veel in hun mars hebben. Rocket investeerde in bedrijven als Helpling (platform om een schoonmaakhulp te boeken), Bridestory (een marktplaats rond bruiloften) en Nestpick (een verhuursite voor woonruimte op lange termijn). De jongste tijd lijkt Rocket Internet compleet in de ban van de thuislevering van maaltijden. De Duitse groep rijgt de strategische overnames in dit domein aaneen en versnelt zo de consolidatie van de markt waarop ze al actief was. Rocket Internet was al eigenaar van de groep Foodpanda, een zwaargewicht in maaltijdleveringen aan huis. Foodpanda is actief in 500 steden in een veertigtal landen (vooral groeilanden in Azië, Afrika en Zuid-Amerika) en heeft 1000 medewerkers. Sinds vorig jaar is Rocket Internet een versnelling hoger geschakeld. De groep telde 500 miljoen euro neer voor 30 procent (en dit jaar nog een keer 10 procent) van Delivery Hero, een concurrent van Foodpanda. Via dat bedrijf nam Rocket Internet niet minder dan negen start-ups over in India, Maleisië, Pakistan en de Filipijnen. Ook twee Europese start-ups -- La Nevera Roja uit Spanje en Pizzabo uit Italië -- werden volledig ingelijfd. De groep kocht ook een belang in HelloFresh, een Nederlandse starter die maaltijdboxen aan huis levert en ook in België actief is. Behalve een investering in Take Eat Easy kondigde Rocket Internet twee weken geleden ook de overname aan van een Duitse tegenhanger (Volo). Om al die activiteiten in goede banen te leiden, richtte Rocket Internet in februari een speciale entiteit op: de Global Online Takeaway Group. De Duitse groep dingt zo naar een leiderspositie op deze volgens haar uiterst interessante sector. Volgens Rocket Internet zou de markt voor online bestelde thuismaaltijden nu al 324 miljard euro waard zijn. Maar dat is nog altijd slechts 3 procent van de fysieke markt in de Verenigde Staten. Om maar te zeggen dat de Duitse groep verwacht dat deze markt de komende jaren fiks zal groeien. Dat denkt ook Gino Van Ossel, professor retail aan de Vlerick Business School. Volgens hem zal de consument zijn maaltijden almaar vaker digitaal bestellen. "Eigenlijk voeg je gewoon een digitale dimensie toe aan een bestaand model", analyseert hij. "Vandaag heeft de consument altijd en overal toegang tot het internet. Ook de restauranthouders beschikken over deze technologie. De tijd is dus rijp voor zulke platformen, vooral omdat die de consument echt wel meerwaarde bieden." De markt van de onlinemaaltijddiensten valt uiteen in twee grote varianten. Het eerste model bouwt een internetplatform dat alle restaurants die maaltijden aan huis leveren overkoepelt. Voorbeelden zijn Foodpanda, Delivery Hero of, in eigen land, Pizza.be. De technologische speler die in deze niche stapt, heeft het al bij al vrij gemakkelijk, omdat hij enkel dienstdoet als tussenschakel. Hij houdt zich niet bezig met de bereiding of levering van de gerechten, maar bezorgt de restaurants zichtbaarheid en extra inkomsten. Op de bestellingen via het platform vraagt de technologiespeler een commissie van doorgaans 10 à 15 procent. De restaurants betalen die graag, als ze zo meer omzet kunnen draaien. Vergelijk het met wat Booking.com doet in de hotelsector. De tweede variant -- Take Eat Easy is hier een voorbeeld van -- zet een platform op voor drie spelers: de consument, de restauranthouder en de bezorger, in dit geval een fietskoerier. Het restaurant bereidt de maaltijd, maar Take Eat Easy zorgt via fietskoeriers voor de levering. "Dat is een vrij nieuw segment dat nu pas vorm krijgt en waarin minder spelers actief zijn", zegt Karim Slaoui, medeoprichter van Take Eat Easy. Op die manier kunnen we bij de consument ook kwalitatief betere maaltijden leveren en dus een positie innemen in een hoger marktsegment." In dit model worden niet enkel pizza's, Chinese gerechten of sushi's geleverd, maar ook echte restaurantgerechten. Zulke platformen mikken op horecazaken die nog geen thuisleveringsdienst hebben en nemen de levering van hen over. De consument betaalt voor de thuislevering 3,5 euro, terwijl Take Eat Easy 7,5 euro per levering betaalt aan de bezorger. "Wij doen een beroep op onafhankelijke fietskoeriers die we een extra inkomen beloven, een beetje naar het voorbeeld van Uber", verduidelijkt Karim Slaoui. "We gebruiken technologie zoals gps-tracking om de kwaliteit en de efficiëntie van de dienst te bewaken." In dit model neemt Take Eat Easy een commissie van 30 procent. De restauranthouders stemmen daar naar verluidt graag mee in omdat het om extra omzet gaat. De Belgische start-up werkt samen met 250 restaurants (100 in Brussel en 150 in Parijs) voor een paar duizend bestellingen per week. Als het de drie partijen tevreden wil houden, moet het bedrijf de volumes snel de hoogte in zien te krijgen, zodat het concept efficiënter en winstgevender wordt. Maakt dit model een kans op lange termijn? Jarenlang hebben telefonische of onlinemaaltijddiensten het moeilijk gehad om van de grond te komen. Volgens Quentin Nickmans, ondernemer in de digitale sector en stichter van de dienst RestoPresto (verkocht aan Resto-In, een concurrent van Take Eat Easy in België) is de markt enorm veranderd. Vooral de mobiele technologie is sterk geëvolueerd. Dat maakt het mogelijk de logistiek te vereenvoudigen. "Vroeger moest je via sms contact opnemen met de bezorger en via fax of telefoon met de restauranthouder. Een bron van vergissingen en problemen", zegt Nickmans. "Vandaag verlopen de processen en de informatiestromen eenvoudiger en vlotter. Het belangrijkste gebeurt automatisch via het platform. Dat maakt een nauwkeuriger en doeltreffend beheer van de gegevens mogelijk, waardoor het werk van de tussenpersoon veel efficiënter wordt. Dat is in deze business van primordiaal belang." Nickmans benadrukt ook de fors toegenomen maturiteit van de bezorgersmarkt, onder meer dankzij de komst van diensten zoals Djump en Uber, waarmee mensen als chauffeur of bezorger een centje bijverdienen. Karim Slaoui van Take Eat Easy verwacht dat de aantrekkelijke markt nieuwe spelers zal aantrekken: "Op zich is dat geen probleem. Er zal ruimte genoeg zijn, maar het wordt wel een heel kapitaalintensieve business." Vandaar dat de Belgische start-up snel nieuwe markten in Europa en daarbuiten hoopt aan te boren om een zo groot mogelijke speler te worden. Het team droomt er nu al van het Take Eat Easy-model uit te rollen tot in Azië en laat nu al verstaan dat er vrij snel een tweede kapitaalronde komt. Christophe Charlot, fotografie Kris Van ExelPlatformen als Take Eat Easy mikken op horecazaken die nog geen thuisleveringsdienst hebben en nemen de levering van hen over.