Adieu Bompie
...

Adieu BompieOp 2 januari werd de familie Gammermans ("Mannekes ! - Vader ?") definitief afgevoerd door de doe-het-zelfketen Gamma. In plaats van Bompie en co (die sinds 1991 de eter onveilig maakten) zijn nu in de radiospots van Gamma zogenaamde "ontevreden minderheden" te horen. Op de dag van de eerste uitzending kreeg de Gazet van Antwerpen zelfs telefoontjes van lezers die uitleg wilden over de verandering in de Gamma-spots. Op 3 januari organizeerde Gamma een perskonferentie om de redenen uit de doeken te doen. De Gazet ging te rade bij Gammermans-maker Luk Wyns ; het bericht verscheen op de voorpagina, met een vervolg op bladzijde drie. De laatste jaren was de familie Gammermans een deel van de Vlaamse kultuur geworden (zelfs Geert Hoste haalde er een lik mosterd voor zijn oudejaarsavond-conference) ; Gamma en reklamebureau Morael wonnen er in 1994 een Effie mee. Wat was er dan mis met de Gammermansen ? Op het eerste gezicht niks. De populariteit van de door Luk Wyns opgevoerde familie ging niet achteruit. Naambekendheid en herinnering van de inhoud van de spots waren uitstekend. De reakties waren positief, de irritatie was gering en de omzet goed. De goede commerciële resultaten werden ook toegeschreven aan de reklame. Volgens Mieke Debeerst, die bij Gamma verantwoordelijk is voor de kommunikatie, was veeleer het omgekeerde het geval. "Een reklamekoncept kan ook té populair worden," zegt ze. "Het Gammermans-koncept ging steeds meer een eigen leven leiden. De hoge mate van associatie met de familie Gammermans leidde de aandacht af van de inhoud van de aanbieding." Gamma gaf aan Morael de opdracht een nieuw koncept te ontwikkelen dat eveneens een grote impact zou hebben, met het doel volk in de winkels te krijgen. Bovendien moesten de uitingen onmiddellijk herkenbaar zijn, onderscheidend, humoristisch en volks. In de nieuwe aanpak moest meer aandacht besteed worden aan de boodschap en minder aan de boodschapper. De naam Gamma en de aanbieding van de week moesten eerder in de spot vermeld worden.Morael vond de oplossing in de "ontevreden minderheden". Kreatief direkteur Roland Arnould bedoelt daarmee allerlei bonden en verenigingen die ergens voor of tegen zijn en gehoord willen worden. "In de nieuwe radio- en tv-commercials haken we daar op een humoristische wijze op in. We voeren imaginaire minderheidsgroepen ten tonele die zich om de één of andere reden menen te moeten verzetten tegen een welbepaalde Gamma-aktie." Absurd, natuurlijk maar de kern van de boodschap is : "Je moet wel gek zijn als je niet van het Gamma-voordeel profiteert." Tegen het einde van de spot wordt dan ook gezegd : "Je kunt ertegen protesteren, maar het is verstandiger ervan te profiteren." Volgens Arnould is de nieuwe aanpak zeker zo sterk als de Gammermans-kreatie, en misschien zelfs sterker. "We kunnen de situatie immers naar onze hand zetten, ten tonele voeren wat en wie we maar willen en op die manier Gamma sterker naar voren schuiven dan in het verleden het geval was."