Vier studenten digital arts and entertainment van Howest in Kortrijk richtten begin dit jaar een gamestudio op. De bvba Cybernetic Walrus ontwikkelt zijn eerste spelproductie. "Wij willen commerciële games ontwikkelen die in de markt ontbreken. Het ontdekken en opvullen van niches, zeg maar", zegt medeoprichter Mike Coeck.
...

Vier studenten digital arts and entertainment van Howest in Kortrijk richtten begin dit jaar een gamestudio op. De bvba Cybernetic Walrus ontwikkelt zijn eerste spelproductie. "Wij willen commerciële games ontwikkelen die in de markt ontbreken. Het ontdekken en opvullen van niches, zeg maar", zegt medeoprichter Mike Coeck. Hun eerste wapenfeit heetAntigraviator. Het is een futuristische racegame in de stijl van WipEout. De speler moet valstrikken inschakelen om tegenstanders te saboteren en zo als eerste de eindmeet te halen. "De racetuigen hebben geen maximumsnelheid. Spelers kunnen zo snel racen als hun behendigheid toelaat. We willen een breed publiek aanspreken, van beginnende spelers, over doorgewinterde veteranen tot fans van WipEout die op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen. Het spel verschijnt in de loop van 2018, als digitale download en in een winkelversie." Cybernetic Walrus maakt deel uit van twee incubatieprogramma's: Start it @kbc en imec.istart. "Imec investeerde 50.000 euro. We krijgen ook ondersteuning via een innovatiemanager, die ons project opvolgt." De start-up haalde ook 60.000 euro op via het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF/Gamefonds). De markt van videogames is volgens Mike Coeck dit jaar wereldwijd 100 miljard euro groot. "Het aandeel Belgische producties bedraagt nauwelijks 0,01 procent. Ons land telt 70 gamebedrijven, Nederland meer dan 400. Dat is veel te weinig voor een kennisland als het onze." Coeck mag de naam nog niet vrijgeven van de grote internationale game-uitgever waarmee Cybernetic Walrus een overeenkomst tekende, maar bevestigt dat hun spel internationaal wordt gelanceerd. "Onze uitgever verwacht een wereldwijde verkoop van 200.000 exemplaren per platform: pc, Xbox-One en PlayStation. Als dat uitkomt, kunnen we extra mensen aanwerven en nog sterker inzetten op een volgende gameproductie." Dimitri Dewever