Het stond in de sterren geschreven dat Tesla en SolarCity vroeg of laat een samenwerking zouden aangaan. Die komt er nu in de vorm van een fusie, na de goedkeuring door de aandeelhouders. De lijm die beide bedrijven bindt, is de flamboyante Zuid-Afrikaanse topman Elon Musk. De oprichter van Tesla bezit 21 procent van de aandelen van Tesla en 22 procent van de aandelen van SolarCity. SolarCity is de grootste leverancier van zonnepanelen in de Verenigde Staten, maar het is verlieslatend en de kasstromen zijn negatief. Daarom zijn investeerders en analisten niet eensluidend positief over de fusie. Musk wuift de kritiek weg en mikt op een bijdrage van 1 miljard dollar aan de o...

Het stond in de sterren geschreven dat Tesla en SolarCity vroeg of laat een samenwerking zouden aangaan. Die komt er nu in de vorm van een fusie, na de goedkeuring door de aandeelhouders. De lijm die beide bedrijven bindt, is de flamboyante Zuid-Afrikaanse topman Elon Musk. De oprichter van Tesla bezit 21 procent van de aandelen van Tesla en 22 procent van de aandelen van SolarCity. SolarCity is de grootste leverancier van zonnepanelen in de Verenigde Staten, maar het is verlieslatend en de kasstromen zijn negatief. Daarom zijn investeerders en analisten niet eensluidend positief over de fusie. Musk wuift de kritiek weg en mikt op een bijdrage van 1 miljard dollar aan de omzet in 2017. Dat is ongeveer een tiende van de verwachte groepsomzet van volgend jaar. Musk stelt ook synergievoordelen en kostenbesparingen voor 150 miljoen dollar voorop. Het is de droom van Musk om een geïntegreerd bedrijf te worden dat energie produceert via zonnepanelen en lithium-ionbatterijen, die energie opslaat (PowerWall) en die vervolgens gebruikt om de eigen elektrische wagens aan te drijven. Critici wijzen erop dat Musk wel heel veel hooi op zijn vork neemt. Voor die kritiek valt iets te zeggen, want Tesla kampt operationeel met heel wat uitdagingen. Onder meer door de vertraagde introductie van het Model X heeft de groep het moeilijk haar eigen prognoses waar te maken. De productie- en de verkoopcijfers vielen in de eerste jaarhelft tegen. Tesla mikte bij de start van 2016 op 80.000 à 90.000 leveringen van elektrische wagens. Het is intussen duidelijk dat dat cijfer in het beste geval aan de onderkant van die prognose zal liggen. Na een eerste jaarhelft met 29.190 geleverde wagens ligt de prognose voor het tweede semester op 50.000 wagens. In het derde kwartaal lag de groep wel ongeveer op schema met 24.821 verkochte Tesla's, waarvan ongeveer twee derde van het Model S en een derde van het nieuwe Model X. Tesla boekte door eenmalige inkomsten uit de verkoop van energiecertificaten een nettowinst van 22 miljoen dollar in het derde kwartaal. Het was nog maar de tweede keer in de geschiedenis van het bedrijf dat er winst was. Ook de vrije kasstroom was positief (176 miljoen dollar), maar dat was dan weer te danken aan het uitstellen van kapitaalinvesteringen. Tesla had aan het einde van het derde kwartaal 3,1 miljard dollar in kas en de schuld (voor de fusie) lag ongeveer even hoog. Het bedrijf haalde eerder dit jaar 2 miljard dollar op via een aandelenuitgifte, ongeveer 10 procent boven de huidige beurskoers. Met de uitbreiding van de batterijfabriek (Gigafactory) en de aanloop naar de productie van het nieuwe Model 3 in de tweede helft van 2017 is het onvermijdelijk dat Tesla binnenkort weer kapitaal moet ophalen. Tesla presteert dit jaar een stuk minder goed. Het bedrijf kan bij een groot deel van Wall Street nog op veel krediet rekenen, maar de kritische stemmen nemen wel toe. Naast de twijfel over het halen van de prognoses is er met de overname van SolarCity nog een factor van onzekerheid - en een hoop schulden - bij gekomen. Maar omdat tegen bijna 3 keer de verwachte omzet de waardering een stuk lager is dan die van technologiebedrijven zoals Google, voeren we toch een adviesverhoging door. Advies: houden/afwachten Risico: hoog Rating: 2C Al verschenen op insidebeleggen.be op 29 november HET IS ONVERMIJDELIJK DAT TESLA BINNENKORT WEER KAPITAAL MOET OPHALEN.