Het webbouwbedrijf Icon - voor 80% in handen van Sydes, innovatiedochter van de krantengroep Vum - gaat een fusie aan met zijn branchegenoot Allmansland. De nieuwe entiteit mikt, onder de naam IconAllmansland, op een omzet van 100 miljoen frank voor het boekjaar 1999 of een stijging met 45% tegenover wat be...

Het webbouwbedrijf Icon - voor 80% in handen van Sydes, innovatiedochter van de krantengroep Vum - gaat een fusie aan met zijn branchegenoot Allmansland. De nieuwe entiteit mikt, onder de naam IconAllmansland, op een omzet van 100 miljoen frank voor het boekjaar 1999 of een stijging met 45% tegenover wat beide bedrijven in 1997 boekten. Beide fusiepartners participeren wellicht voor 50% in de nieuwe nv, die zo'n dertig werknemers zal tellen. "Het kapitaalniveau zal rond de 20 miljoen frank schommelen, maar of de inbreng in cash of in rekening/courant gebeurt, moet nog worden uitgemaakt," meldt een woordvoerder van Sydes. Over de onderhandelingen tussen beide bedrijven werd al enige tijd gespeculeerd."Aan het begin van de voorbije zomer begonnen we de aftastende gesprekken," bevestigt Patrick De Schutter van Allmansland, een 100%-filiaal van de prepress- en grafische specialist Groep De Schutter. "Door die alliantie worden we nu één van de grotere spelers op de Belgische markt." De fusie past in een consolidatiegolf. De Gentse webbouwer en intranet-specialist E-Com werd al een tijdje terug door Alcatel-Bell overgenomen, het Antwerpse Net It Be hoort thuis bij Uitgeversgroep De Tijd en recentelijk werd Webvision verzelfstandigd als een spin-off van de Leuvense Internet-beveiliger Netvision. Enkel The Reference, één van de eerste webbouwers in dit land, de financiële webspecialist Scorpio en kleinere spelers zoals Imagic vallen op door hun zelfstandigheid. Patrick De Schutter benadrukt de complementariteit tussen Icon - dat in 1989 werd opgericht en sterk IT-gefocust is - en Allmansland (opgestart in 1995) dat eerder een grafische achtergrond heeft. "Door de Groep De Schutter hadden we ook al een flinke dosis ervaring in huis voor bedrijven die de overgang wensten te maken van de klassieke print naar de on line-business," aldus De Schutter. "Met de synergie in IconAllmansland wensen we nu beter in te spelen op de behoeften van zogenaamde blue chip-klanten."