Wat biedt No Milk Today aan? "Wij bakken en verkopen artisanale koekjes zonder boter, melkpoeder en bewaringsmiddelen", zegt gewezen marketingmanager Joke Van Der Heyden (36). "Daarmee wilde ik niet alleen mezelf een zorgeloos verwenmoment schenken, ook de bijna 20 procent Belgen met een lactose-intolerantie. In delicatessenzaken en zelfstandige Spar-winkels vind je drie soorten No Milk Today-koekjes: rozijnen, ...

Wat biedt No Milk Today aan? "Wij bakken en verkopen artisanale koekjes zonder boter, melkpoeder en bewaringsmiddelen", zegt gewezen marketingmanager Joke Van Der Heyden (36). "Daarmee wilde ik niet alleen mezelf een zorgeloos verwenmoment schenken, ook de bijna 20 procent Belgen met een lactose-intolerantie. In delicatessenzaken en zelfstandige Spar-winkels vind je drie soorten No Milk Today-koekjes: rozijnen, kokos en chocolade. We verkopen die ook online." Hoe is het idee ontstaan? "Ik ben zot van koekjes, maar als ze melk bevatten, word ik er ziek van. Omdat ik een echt lactosevrij koekje met fun miste in de winkel, begon ik te experimenteren, te bakken en te proeven. Toen ik drie recepten klaar had, nam ik eind 2018 mijn ouderschapsverlof op om mijn droom waar te maken: een eigen merk lanceren. Sinds de zomer van 2019 ben ik voltijds onderneemster. Mijn man Bram Herrygers (38) helpt me met de administratie en alle financiële zaken zoals een ondernemingsplan." Hoeveel koekjes verkocht u al? "Tot nu bak ik alles zelf, tot twee keer 20 kilo per week. De eerste zes maanden heb ik 300 kilo gebakken en verkocht. Ik weeg ze en wikkel ze in folie. In een maatwerkbedrijf worden ze verpakt in onze typische melkdoosjes." Wat is uw volgende investering? "We zijn bijna uit onze keuken gegroeid. Om meer te kunnen bakken, willen we verhuizen naar een atelier. Daarom investeren we in een koekjesmachine, een wals, 200 bakplaten en verpakkingen. We deden veel investeringen zelf en hopen via crowdfunding de extra 50 procent op te halen. Dit jaar hopen we een partner te vinden die de productie op zich neemt, áls de kwaliteit en de smaak behouden blijven." Waar staat u over vijf jaar? "We willen een glimlach bakken voor iedereen. Ons potentieel ligt ook buiten België en Nederland. De komende twee jaar willen we groeien in België. We willen minimaal 170 extra winkelpunten vinden in 2020. Zo willen we de koekjesmarkt democratiseren voor iedereen die voor lactosevrij kiest. Daarna willen we Italië en Spanje betreden. Tegen 2025 willen we uitbreiden naar Azië."