Frisse wind door Gentse stoffenwinkel

Het carrièrepad van Eva Janssens stond eigenlijk altijd al een beetje in de sterren geschreven. Sinds 1919 is haar familie zaakvoerder van Stoffen Janssens, dat zich specialiseert in de verkoop van stoffen voor de exclusievere dameskleding. De zaak huist aan de Korenlei in hartje Gent. Geen wonder dat ondernemen Eva in het bloed zat: op haar zestiende zette ze tijdens de Gentse Feesten al haar eigen winkeltje op. “Daarmee verdiende ik evenveel op een week als mijn vrienden in een maand”, grijnst ze.

Haar hogere studies volgde ze aan de Hogeschool Gent, waar ze – niet zo verwonderlijk – koos voor de nieuwe richting modetechnologie. Als small business project ontwikkelde ze met haar klas Ergoskin: een sportieve, volledig naadloze T-shirt uit bamboestof, een materiaal dat beter zweet opneemt en minder schuurt. Eva vond het project een goede leerschool, die haar afkeer voor boekhouden en het opstellen van een businessplan wegvaagde. Net zoals andere ex-SBP’ers leerde ze ook met meer vertrouwen zakencontacten te leggen.

Tijdens haar studie liep ze ook stage bij Natan, een prestigieus modehuis in Brussel dat ook hofleverancier is. Daar werkte ze drie maanden aan de volledige opbouw van een collectie. Van schets naar verkoop, en tussendoor langs de Parijse stoffenbeurs, scherpte ze haar organisatorische vaardigheden aan. Na haar studie koos ze ervoor om in de voetsporen te treden van de drie generaties voor haar en zich in te schakelen in de familiezaak. Eva Janssens wil het familiebedrijf meer laten inspelen op zijn unieke locatie. “We zitten op het mooiste plekje van Gent, er passeren hier veel toeristen. We willen die aantrekken met textiel als handdoeken, pyjama’s, maar ook met accessoires als sjaaltjes en juwelen. Om dat cliënteel in de zaak te lokken, ziet de etalage er nu wat minder haute couture uit.”

“Eva gaat recht op haar doel af”, lacht moeder Chantal, die geen problemen lijkt te hebben met de nieuwe ideeën van haar dochter. Toch houdt Eva zich niet alleen bezig met esthetische veranderingen. Ze wil er vooral ook voor zorgen dat de administratieve kant wat vlotter loopt.

Eva barst van de toekomstplannen, wat nodig is in een marktsegment waar bijna geen oude namen meer te vinden zijn. Ze wijst erop dat het door de crisis overal slechter gaat, maar Stoffen Janssens wist vorig jaar wel 257.000 euro omzet te realiseren. “Heel wat mensen beginnen de exclusieve winkelkleding uit de ketens te duur te vinden. Zo wordt de overstap naar maatkleding kleiner.”

ID

Eva Janssens (23)

SBP 2007-2008: operationeel directeur

Ergoskin (t-shirts uit bamboestof)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content