Op vrijdag 3 december zal Anne-Françoise Piette tijdens het jaarlijkse congres van de Stichting Marketing worden uitgeroepen tot Marketeer van het Jaar aan Franstalige kant. Piette boekte uitmuntende resultaten als hoofd van de marketing en verkoop van Eurostar België.
...

Op vrijdag 3 december zal Anne-Françoise Piette tijdens het jaarlijkse congres van de Stichting Marketing worden uitgeroepen tot Marketeer van het Jaar aan Franstalige kant. Piette boekte uitmuntende resultaten als hoofd van de marketing en verkoop van Eurostar België. "Toen ik begin 2002 arriveerde bij Eurostar, was er slechts één enkele verkoper door de NMBS gedetacheerd. De marketing was onbestaande, de campagnes werden in Parijs en Londen gemaakt," vertelt Piette. Ze boog zich eerst over een strategische analyse en legde toen een marketingplan en prijsbeleid vast. Daarna stelde ze een commercieel en marketingteam samen, dat binnenkort nog eens wordt uitgebreid van zeven naar tien mensen. Het aantal verkochte tickets in België zal dit jaar ongeveer 550.000 bedragen, tegenover 462.000 in 2003. De stijging met 22 % ligt een stuk hoger dan die in Groot-Brittannië (+10 %) en Frankrijk (+12 %). Bovendien geniet Eurostar voor het eerst meer naambekendheid dan de Thalys. Dat komt onder meer door een uiterst doeltreffende reclamecampagne, die dan ook een Gold Effie in de wacht sleepte. "Naar Londen, sneller dan ooit" stond er op reusachtige billboards, met daarop afbeeldingen van Britse iconen als prins Charles en The Beatles. Eurostar kreeg hierdoor veel aandacht in de media: ruim honderd persartikels, de voorpagina van The Times, reportages op CNN en BBC. Ryanair moest zijn vlucht van Charleroi naar Londen afschaffen. Anne-Françoise Piette behaalde een licentie in de Commerciële en Financiële Wetenschappen aan het Ichec. Ze begon in de farmaceutische industrie en belandde daarna in de marktstudiesector. Vervolgens werkte ze zes jaar bij het kaasbedrijf Bongrain. "Daar besefte ik dat ik gemaakt ben voor dit vak," herinnert ze zich. Later was ze heel even bij Bacardi Martini te vinden, om daarna in de volle gsm-gekte bij Ericsson te gaan werken. "Ook daar moest een marketingstructuur op poten worden gezet, want het bedrijf werd volledig door ingenieurs beheerd." Anne-Françoise Piette (38).Is: verkoop- en marketingdirecteur van Eurostar België. Vrije tijd: paardrijden, aerobics, fotografie en hedendaagse kunst. Jean-François Sacré"Twee jaar geleden was de marketing onbestaande, de campagnes werden in Parijs en Londen gemaakt."