Franse regulator onderzoekt sms-markt

Gsm-operatoren glunderen bij

hun winsten uit dataverkeer.

De Franse regulator wil nu weten

of die markt wel voldoende competitief is.

In Frankrijk is telecomregulator ART vorige week een consultatie begonnen over sms en aanverwante diensten. ART stelt onder meer vragen over de economische macht die de gsm-operatoren uitoefenen doordat zij als enige sms-berichten tot bij hun klanten kunnen brengen. Dezelfde macht geeft aanleiding tot hoge tarieven bij telefoontjes van vaste naar mobiele netwerken, een situatie waar de telecomregulatoren beetje bij beetje tegenin gaan.

De procedure van ART, als ze weerklank vindt, kan leiden tot verplichte, kostengeoriënteerde groothandelstarieven voor sms of voor zijn opvolger mms. Dat kan kansen scheppen voor specialisten in sms- en mms-verkeer, die niet noodzakelijk ook spraakdiensten hoeven te verkopen. In België laat Base al toe dat anderen onder hun eigen merknaam zijn sms- en datadiensten aanbieden, al wil het bedrijf daar geen namen van kwijt.

Volgens Eric Van Heesvelde, topman van het BIPT (de Belgische tegenhanger van ART), is de actie van zijn Franse collega’s “een belangrijke stap”. “Ongetwijfeld zal het initiatief besproken worden in de European Regulators Group,” laat hij weten. ERG is de conferentie van Europese regulatoren die de Europese Commissie adviseert en die remedies uitwerkt om markten concurrerend te maken. De Commissie heeft een lijst van zeventien te reguleren telecommarkten gepubliceerd, maar sms is daar niet bij. Om te kunnen ingrijpen, zal Frankrijk de toelating van de Commissie moeten hebben.

De Franse demarche komt er na de publicatie van een controversieel dossier van de Franse consumentenorganisatie UFC-Que Choisir in november vorig jaar. Op basis van modellen van de Britse consultant Analysys, berekende UFC dat een sms-bericht voor een operator een marginale kostprijs van slechts 2,21 eurocent heeft, terwijl de consument er in Frankrijk wel 15 eurocent voor betaalt. Veel te veel, meent UFC. Ook in België zijn sms-tarieven van 10 tot 15 eurocent gebruikelijk, ook al gaan sommigen, zoals Base-partner The Mobile Factory in een formule voor jongeren, lager.

“Voor ons is het geen topprioriteit,” zegt Eric Van Heesvelde, die nog bezig is met de implementatie van de standaardlijst van te reguleren markten. België wacht trouwens nog op een telecomwet die het Europese regelgevend kader moet uitvoeren.

Pikant is dat het Belgische Test-Aankoop niet zomaar achter zijn Franse collega’s gaat staan. “Met dat dossier zijn een aantal problemen,” vindt Frank Vanmaele van Test-Aankoop. Enerzijds is hij er niet zeker van dat de Franse collega’s alle noodzakelijke elementen meerekenen bij het schatten van de marginale kostprijs van een sms-bericht, anderzijds is de prijszetting van een sms-bericht hier veel minder eenvormig dan in Frankrijk. “Het zou ook de eerste keer zijn dat Test-Aankoop een leverancier zou vertellen wat een normale prijs zou moeten zijn voor zijn dienst,” zegt Vanmaele, die beklemtoont dat de Belgische consumentenorganisatie nog geen standpunt heeft ingenomen.

Het debat is zeker niet zonder belang voor beleggers. Gsm-operatoren halen een aanzienlijk deel van hun winst uit dataverkeer, vooral uit sms.

B. L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content