Grote berlines, zeg maar limousines, het blijft een eeuwige strijd voor de Franse merken. Ze willen toch zo graag, want de bewoner van het Elysée moet absoluut met een Franse voiture getransporteerd worden. Maar ook internationaal scoren, blijft onbegonnen werk.
...

Grote berlines, zeg maar limousines, het blijft een eeuwige strijd voor de Franse merken. Ze willen toch zo graag, want de bewoner van het Elysée moet absoluut met een Franse voiture getransporteerd worden. Maar ook internationaal scoren, blijft onbegonnen werk. Hoe hard Citroën ook probeert met de C6 en Peugeot probeerde met de 607, die trouwens geen opvolger krijgt, die Duitse premiummerken rijden steevast in de weg. Om een opvolger voor de esthetisch avontuurlijke Vel Satis te lanceren, wilde Renault niet meer investeren in een nieuw product. Temeer omdat er een gemakkelijker oplossing voor de hand lag: Renault kon de nieuwe Latitude gewoon uit het gamma van het Koreaanse Samsung pikken. De Fransen zijn daar toch hoofdaandeelhouder. Pour la petite histoire: er was nogal wat te doen rond de naam van de auto. Eerst wilde Renault hem Safrane noemen, naar de voorganger van de Vel Satis. Maar in de politieke wereld wilde men niet dat een Koreaanse auto de naam van een echt Frans product zou krijgen. Latitude werd het dus. Natuurlijk is nogal wat gewijzigd aan de Samsung SM5 voor hij zich mocht laten omdopen tot Latitude . Zoals een typisch Renault ogende boordplank, maar ook echte Renault-motoren. Toch stel je bij het totaalpakket onwillekeurig de vraag of dat nu wel een Renault is, als je zijn lijn bekijkt. In afmetingen (4,9 meter) nestelt de Latitude zich in de klasse van de Mercedes E of Audi A6 en BMW 5, maar in rijgedrag en kwaliteit van afwerking tipt hij niet aan dat triumviraat. Toch krijg je waar voor je geld. Een ruime auto waarmee je heel comfortabel lange afstanden maalt. Met daarbovenop een interessant prijskaartje: de instapversie met 2.0 dCi van 150 pk onder de kap (de Latitude is in België alleen met dieselmotoren verkrijgbaar) neem je al mee voor 32.500. Dat is een pak minder dan de instapprijzen van de A6, 5 en E in dieselversie (37.400, 40.650 en 37.839 euro). Zeker als je er rekening mee houdt dat er bij de Duitsers altijd een serieuze homp aan opties bijkomt, terwijl de instapversie van de Latitude zeer goed is uitgerust (parkeerhulp achteraan, automatische airco in twee zones, (uitstekende) ingebouwde TomTom-navigatie, elektrische parkeerrem, regensensor en interieur dat gedeeltelijk van leder is). Wil je een ruime berline met toch wel enige uitstraling voor een scherpe prijs, dan is de Latitude een optie. Motoren: 2.0 dCi van 150 of 175 pk, 3.0 V6 dCi van 240 pk Vermogen: max. koppel 340, 380 en 450 Nm bij 2000 en 1500 (V6) toeren Prestaties topsnelheid: 210, 220 en 235 kilometer per uur 0-100 kilometer per uur in 10,3/9,2 en 7,6 seconden Normverbruik en milieu: 5,3/5,5 en 7,2 liter voor 100 kilometer 140, 144 en 188 gram CO2 per kilometer Instapprijs: 32.500, 38.700 en 44.500 euroGoede verhouding prijs/kwaliteitRijgedrag voor dynamische bestuurdersJO BOSSUYT