Als Vlaming een Franse regio promoten in het buitenland. Rudi Dieusaert is een buitenbeentje in de reeks van business development directors die zes Franse regio's in België vertegenwoordigen. Maar de 36-jarige Vlaming promoot de Frans-Duitse grensstreek Lotharingen. "Mijn opdrachtgever, het Comité d'Expansion de la Moselle ( Capem), koos bewust voor een Vlaming. Wij zijn veeltalig en sterk aan de eigen streek gebonden. Voor ...

Als Vlaming een Franse regio promoten in het buitenland. Rudi Dieusaert is een buitenbeentje in de reeks van business development directors die zes Franse regio's in België vertegenwoordigen. Maar de 36-jarige Vlaming promoot de Frans-Duitse grensstreek Lotharingen. "Mijn opdrachtgever, het Comité d'Expansion de la Moselle ( Capem), koos bewust voor een Vlaming. Wij zijn veeltalig en sterk aan de eigen streek gebonden. Voor andere Franse regio's zou het heel wat gevoeliger zijn om een Vlaming als business development director aan te werven." Voor Capem is de streekgebonden ontwikkeling niet nieuw: reeds in 1951 werd Capem boven de doopvont gehouden, en is daarmee het oudste Franse bureau voor promotie van de eigen regio. Lotharingen kende het voorbije decennium overigens een merkwaardige economische dynamiek. De voorbije vijf jaar creëerden 220 buitenlandse bedrijven 23.000 jobs, goed voor 42 miljard Belgische frank investeringen. Jongste, meest opvallende investering was de productieplant voor de Smart Car in Hambach. Ook Vlaanderen tekent present in de grensregio: Katoen Natie pompte 1,2 miljard frank in twee logistieke centra. "Vlaanderen en Lotharingen zijn zeer complementaire regio's. De belangrijkste nabije haven is Antwerpen. De naties in de zeehaven verzorgen de logistiek, Lotharingen ontwikkelt de vracht. Het gaat dus niet om loutere vrachtbehandeling, maar om value added logistics. Vanuit Lotharingen kunnen buitenlandse filialen perfect de Franse en de Duitse markt bewerken." Rudi Dieusaert vertegenwoordigt Lotharingen sinds anderhalf jaar. De profilering en ondersteuning van een regio ten aanzien van concurrerende gewesten, ligt geheel in de lijn van zijn vorige activiteiten. Na studies bedrijfscommunicatie aan het Parijse EFAP, start de geboren Ukkelaar in 1989 bij de Jaarbeurs van Brussel op de Heizel. Zes jaar lang wordt hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van beurzen in het buitenland. Veel reizen en internationale ervaring zijn het resultaat. In 1995 wordt Rudi Dieusaert economisch adviseur van Ahmed Bin Humaid Al Nuaimi, sjeik in het emiraat Ajman van de Verenigde Arabische Emiraten. Promotie van de lokale beursorganisatie, én de regio, staan centraal. Maar sinds oktober 1997 opereert de getrouwde vader van twee zonen opnieuw vanuit België. De weinige vrije tijd wordt besteed aan tennis en karate. Hij heeft een eerste kuy. "Bijna klaar dus om zwarte band te halen. Maar dan zal ik toch wat minder moeten uit eten," grapt Dieusaert.