Vanuit zijn aquarium naast de receptie bij Korean Motor Company ( KMC) kijkt Pierre Vantomme een tikje meewarig op een parkeerplaats vol Hyundai's. "De marketeer in mij raakt altijd verslingerd op het product. Ik zal Hyundai missen in de komende maanden."
...

Vanuit zijn aquarium naast de receptie bij Korean Motor Company ( KMC) kijkt Pierre Vantomme een tikje meewarig op een parkeerplaats vol Hyundai's. "De marketeer in mij raakt altijd verslingerd op het product. Ik zal Hyundai missen in de komende maanden." Vantomme zal voor AlcopaMitsubishi's invoeren in een stuk Frankrijk dat zich uitstrekt van het noorden tot onder Nantes, Besançon en Genève. Alcopa neemt daarvoor een deel van de portefeuille over van Sorranto, een bedrijf van de Piëch-familie dat Porsche, Mitsubishi en Hyundai in Frankrijk verdeelde. "De relaties tussen invoerder en verdeler liggen in dat gebied helemaal anders dan in België. Daarom ben ik ervan overtuigd dat de familiale aanpak en de hulpvaardigheid van de Moorkens-groep bij de verdelers zal aanslaan", zegt hij. In januari 2000 ruilt Vantomme zijn bureau in Kontich definitief voor het Noord-Franse Rijsel. Het Frans-Vlaamse accentje van de nieuwe topman zal er ongetwijfeld gesmaakt worden. Ook voor Alcopa was zijn meertaligheid een belangrijk argument. "Het voordeel van mijn jeugd in een drietalige regio," lacht Vantomme. "In het grensstadje Poperinge heb ik mijn hele leven al Nederlands en Frans gesproken, maar ook Engels met de oorlogsveteranen die bij ons neerstreken."Maar ook zijn kennis van zaken moet de Fransen versteld doen staan. Vantomme is een onvervalste autogek, die na zijn middelbare studies naar Utrecht trok om er zich in het Instituut voor Auto & Management (IVA) in alle facetten van de autodistributie te verdiepen. Vantomme is intussen 22 jaar bij de Alcopa-groep van de familie Moorkens. Leopold Moorkens haalde de zoon van een Poperingse dokter tien jaar geleden binnen als marketingdirecteur voor de Mitsubishi-poot, die toen nog sterk onder de schommelingen van de yen te lijden had. Vervolgens leidde hij vier jaar het verdeelcentrum in Woluwe "omdat ik ook eens aan de andere kant van de barrière wilde staan" en acht jaar de Hyundai-invoerder voor de Benelux. "Toen Dominique Moorkens me die opdracht voorstelde, was ik heel sceptisch", geeft Vantomme toe. "Hyundai had net zijn slechte puberteit achter de rug. Maar zijn verhaal en een bezoek aan de fabrieken in Zuid-Korea overtuigden me van de Belgische toekomst van het merk." In vier jaar tijd installeerde KMC onder Vantommes leiding een geheel nieuw verdelersnet in België en Luxemburg. Vanaf januari wordt hij een belangrijke schakel in Alcopa's agressieve expansiepolitiek, die onder meer ook naar Portugal, Zwitserland en Frankrijk leidde. Damien Heymans zal hem opvolgen als interimmanager bij KMC. Heymans wordt ook gedelegeerd bestuurder, in opvolging van Dominique Moorkens, die zich volledig op de Alcopa-moeder zal toespitsen.