Frans Rombouts (56) ‘We hebben België gesplitst’

Een jaar geleden werd Frans Rombouts de volle eigenaar van de staalbedrijven New Steel (Dendermonde) en Metalcorta (Diest). De com- binatie is gegroepeerd via de holding Columbus Holding en is de Belgische marktleider in geprefabriceerd betonstaal. De combinatie haalde een order van 35 miljoen euro binnen voor de bouw van de Deurgancksluis.

FRANS ROMBOUTS. “Ik ben bij de onderneming sinds 2003. Het aantal geschoolde mensen is sinds toen sterk toegenomen, de bedienden zijn vandaag vooral ingenieurs. We doen steeds minder het louter uitvoerende werk, dat laten we aan onderaannemers. Daarnaast werd het voorbije jaar het management herschikt en de verkoopactiviteiten van de twee ondernemingen werden samengevoegd. Daardoor haalden we het grootste infrastructuurwerk binnen dat in 2011 op de markt kwam: de bouw van de Deurgancksluis, met een waarde voor ons van 35 miljoen euro. De werken begonnen midden dit jaar en duren drie jaar.”

Vorig jaar wilde u in vijf jaar naar een omzet van 100 miljoen euro. Kan dat wel, nu de overheid de vinger op de knip houdt door de eurocrisis?

ROMBOUTS. “Dat omzetcijfer kan ook via andere activiteiten behaald worden. Zolang het maar met staal heeft te maken. Columbus Holding werkt aan kleinere overnames die wellicht eind februari zijn afgerond. Liever enkele kleinere overnames met hoge toegevoegde waarde dan één grote overname met veel omzet maar weinig perspectief.”

New Steel en Metalcorta waren in het verleden felle concurrenten. Is dat verbeterd?

ROMBOUTS. “We hebben dat eenvoudig opgelost. We hebben België om logistieke redenen gesplitst in een zone west en oost. New Steel doet het westen, Metalcorta het oosten. Op die manier zijn we dichter bij onze klanten en de werven. Maar we houden het scenario van één centrale fabriek in het achterhoofd, en dan nog het liefst één aan het water. Want aan staalaanvoer kleeft een gigantische logistieke kostprijs. Voor het Deurganckdok voeren we 55.000 ton staal aan via vrachtwagens. Voor ons lopende project, de bouw van een spoortunnel aan Liefkenshoek, voeren we 35.000 ton staal aan.”

U doet nu in staal, maar heeft een verleden bij De Post en bij Campina.

ROMBOUTS. “Het gaat allemaal om ondernemerschap, bovendien is het een grootse logistieke operatie. Je moet de melk en de brieven van punt a naar punt b brengen. Wij kappen 55.000 ton staal in stukjes en brengen dat dan naar een werf. Bovendien gaat het steeds weer om goed ge-schoolde mensen. Ik laat hoogtechnologische machines draaien door vakkundig personeel, maar zou die zelf niet kunnen besturen.”

W.R.

“We doen steeds minder het louter uitvoerende werk”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content