In 2017 stortte de Franse PSA-groep, waartoe Peugeot en Citroën behoren, 2,2 miljard euro op de rekening van General Motors. In ruil voor dat geld kreeg het Opel. Uiteraard was het de bedoeling gemeenschappelijke modellen te bouwen. De nieuwe stadsauto van het merk, de Corsa, is daardoor een Opel-versie van de al even nagelnieuwe Peugeot 208. Op de valreep, zouden we kunnen zeggen: toen de overname tweeënhalf jaar geleden werd beklonken, hadden de ingenieurs van Opel hún nieuwe Corsa al gr...

In 2017 stortte de Franse PSA-groep, waartoe Peugeot en Citroën behoren, 2,2 miljard euro op de rekening van General Motors. In ruil voor dat geld kreeg het Opel. Uiteraard was het de bedoeling gemeenschappelijke modellen te bouwen. De nieuwe stadsauto van het merk, de Corsa, is daardoor een Opel-versie van de al even nagelnieuwe Peugeot 208. Op de valreep, zouden we kunnen zeggen: toen de overname tweeënhalf jaar geleden werd beklonken, hadden de ingenieurs van Opel hún nieuwe Corsa al grotendeels klaar. Ze mochten hun plannen meteen door de versnipperaar duwen. Samengaan in de autowereld betekent immers auto's maken met onderdelen uit dezelfde organenbank. Schaalvergroting, ja. En kostenbesparingen. Dat de nieuwe Corsa eigenlijk een Peugeot 208 is, merk je onderweg meteen. In het vooronder zit de uitstekende driecilinder van 1,2 liter. Onze testauto was uitgerust met een turbo, goed voor 100 pk. Die krachtbron beschouwen we al lang als de beste driecilinder op de markt. Hij maakt niet alleen het verschil met zijn romige rijgevoel, maar ook en vooral met zijn zuinigheid. Hoewel we onze rechtervoet niet meteen in fluweel verpakten, verbruikten we maar 5,3 liter. Een litertje meer dan de norm, maar het is nog altijd een uitstekende score voor een benzinemotor. Ook het onderstel laat vermoeden dat dit een auto met meer Franse dan Duitse genen is. Natuurlijk hebben de ingenieurs van Opel hier en daar nog wat bijgesleuteld, maar de Corsa voelt comfortabeler aan dan we gewend waren, vooral op een slecht wegdek. Het resultaat is een stadsauto die in alle omstandigheden heerlijk stuurt en zeer stabiel blijft, ook op de snelweg. Tweelingbroer van de Peugeot 208 of niet: trouwe klanten van Opel zullen niet ten prooi vallen aan desoriëntatie. Daarvoor zorgden de stilisten, met een interieur dat typisch Opel is, tot de knopjes, tellers en schakelaars toe, maar ook met een snoet waarvan je nooit zou vermoeden dat dit geen Duitse auto is. De Corsa oogt net zoals vroeger een beetje spartaans, maar nu wel op een meer geraffineerde manier. Tot slot is er het iets lichtere prijskaartje: een Peugeot 208 met vergelijkbare motor als onze testwagen kost 776 euro meer.