"Frankrijk is inderdaad een voortrekker in elektrische mobiliteit", zegt Philippe Decrock, directeur van de studiedienst van Federauto, de federatie die de Belgische autohandelaars verzamelt. "Renault was een van de eerste merken die met verschillende elektrische modellen op de markt kwam en ook op regionaal niveau zetten de Fransen al verschillende jaren in op elektromobiliteit." Franse reuzen zoals de energieproducent EDF en de energiespecialist Schneider Electric werken nauw samen met autoconstructeurs om de noodzakelijke laadinfrastructuur uit te bouwen.
...

"Frankrijk is inderdaad een voortrekker in elektrische mobiliteit", zegt Philippe Decrock, directeur van de studiedienst van Federauto, de federatie die de Belgische autohandelaars verzamelt. "Renault was een van de eerste merken die met verschillende elektrische modellen op de markt kwam en ook op regionaal niveau zetten de Fransen al verschillende jaren in op elektromobiliteit." Franse reuzen zoals de energieproducent EDF en de energiespecialist Schneider Electric werken nauw samen met autoconstructeurs om de noodzakelijke laadinfrastructuur uit te bouwen. Philippe Decrock geeft het voorbeeld van Parijs, waar de industriële groep Bolloré een netwerk voor autodelen uitbouwt met elektrisch aangedreven deelauto's. Dit jaar plaatst Autolib' 4000 nieuwe oplaadpunten in een straal van 50 kilometer rond de Franse hoofdstad. "Ook aan onze grens in Nord-Pas-de-Calais zijn er plannen om met Europees geld duizenden oplaadpunten te installeren", weet Decrock. In Nederland zijn er nu al een paar duizend laadpunten voor elektrische voertuigen beschikbaar. Duitsland heeft een ambitieuze doelstelling om tegen 2020 een miljoen elektrische wagens op de baan te hebben. "In de grote metropolen verschijnt nu de oplaadinfrastructuur voor elektrische twee- en vierwielers. En wij blijven een witte vlek op de kaart van Europa." Het Belgische wagenpark telt zo'n 2500 elektrische wagens, een duizendtal zijn in 2014 aangekocht. Tesla is de marktleider, de Amerikaanse autobouwer verkocht vorig jaar meer dan 500 wagens in België. In Vlaanderen zijn er amper 500 openbare oplaadpunten te vinden, voor heel het land gaat het om maximaal 800. Volgens Europese projecties zou ons wagenpark tegen 2025 voor zo'n 10 procent elektrisch of hybride moeten zijn. Binnen tien jaar moeten we kunnen groeien naar 15.000 oplaadpunten. De noodzakelijke inhaalbeweging lijkt gigantisch. "Het Franse plan om tegen 2025 zo'n massief laadnetwerk uit te rollen zou inspirerend moeten werken voor ons land", zegt Philippe Decrock. "De drie gewesten zijn daarvoor bevoegd en ze moeten beseffen dat er een nieuwe Europese richtlijn van kracht is die de lidstaten verplicht in 2016 te rapporteren waar ze staan in laadinfrastructuur voor elektrische wagens, vulstations voor wagens op aardgas (CNG) en tankstations voor waterstof." Vlaanderen, Wallonië en Brussel zullen volgens de autosector uit hun pijp moeten komen om de bouw van oplaad- en tankinfrastructuur te stimuleren. "Dat is zeer belangrijk voor de autosector, we kunnen niet blijven discussiëren over de kip en het ei. De voertuigen met alternatieve aandrijfsystemen komen nu geleidelijk in het verkeer en de infrastructuur moet volgen", aldus Decrock. Volgens Philippe Decrock werkt de Vlaamse minister van Energie, Annemie Turtelboom, aan een actieplan voor de verdere uitbouw van de nodige infrastructuur. Turtelboom bereidt samen met haar collega-ministers een Vlaams beleidsplan voor. Het nationaal plan moet tegen november 2016 aan de Europese Commissie worden bezorgd. @DECATKURT