Twee jaar geleden openden PeterCeursters, MichaelKoblov en JacVanAalst in de Antwerpese Nationalestraat, vlakbij de Modenatie, de winkel Fragma. Samen met labels als NarcisoRodriguez, HusseinChalavan, Missoni en Versace bracht Ceursters toen zijn eerste stukken van de Fragma-lijn aan de man. Vorig jaar volgde zijn eerste volledige mannen- en vrouwencollectie, waarin luxe, glamour en elegantie hand in hand gaan.
...

Twee jaar geleden openden PeterCeursters, MichaelKoblov en JacVanAalst in de Antwerpese Nationalestraat, vlakbij de Modenatie, de winkel Fragma. Samen met labels als NarcisoRodriguez, HusseinChalavan, Missoni en Versace bracht Ceursters toen zijn eerste stukken van de Fragma-lijn aan de man. Vorig jaar volgde zijn eerste volledige mannen- en vrouwencollectie, waarin luxe, glamour en elegantie hand in hand gaan. Normaal gezien zou hij - tussen de fine fleur van de Russische modewereld - zijn nieuwe collectie laten zien tijdens The Russian Fashion Week, maar door omstandigheden ging dat avontuur niet door. "Heel jammer, want Rusland is een heel interessant modeland. De mensen hebben er een zeer open houding. Ze houden van nieuwe dingen," vertelt Peter Ceursters. "Als je de Russische Vogue bekijkt, dan zie je daar - naast shootings die ze onvermijdelijk overnemen van de Amerikaanse editie - zaken die veel verdergaan dan bij ons. Ze vergapen zich niet aan grote namen. Dat is Fragma op het lijf geschreven, want in onze winkel proberen we ook nieuwe namen aan bod te laten komen. Er zijn nog wel winkels in België die dat doen, maar evident is het niet. We brengen natuurlijk ook een grote naam als Versace, maar dat is omdat we geloven in dat huis. Het heeft humor en glamour." Peter Ceursters studeerde als 22-jarige af aan de academie van Sint-Niklaas, maar ging niet meteen als ontwerper aan de slag. Hij legde een wat onorthodoxe weg af vooraleer zijn eerste creaties in de minimalistische winkelrekken van Fragma te vinden waren. Hij ging als verkoper aan de slag bij Anvers (het befaamde label van AnnKegels), Verso en Zara in Parijs. "Heel uiteenlopende ervaringen, maar zeer goeie leerscholen," meent Ceursters. "In Verso heb ik kennisgemaakt met luxeproducten en heb ik die luxewereld ook op prijs weten te stellen. Zara was een heel andere ervaring, maar was ook heel interessant. Ik denk niet dat ik Fragma op jongere leeftijd gemaakt zou kunnen hebben. Als ontwerper heb je een zekere rijpheid nodig. Tenminste, voor mij geldt dat toch. Ik wil niet te snel vooruitgaan. Maar ik heb wel altijd het plan gehad een volledige collectie te ontwerpen."Om alles onder controle te houden, laat Ceursters de productie over aan een Belgisch atelier. Duurder, maar zo kan hij nauwlettend toezien op de kwaliteit. Ondanks alles beschouwt Ceursters zich niet als een ontwerper. Hij is zelfs zeer terughoudend als het woord designer valt. "Mensen gebruiken dat begrip volgens mij veel te gemakkelijk. Er zijn slechts een paar mensen die in mijn ogen die titel verdienen: ReiKawakubo voor CommeLesGarçons, MartinMargiela... Ik noem mezelf daarom liever een stilist. Ik wil het wiel niet opnieuw uitvinden, net zomin als ik de pretentie heb de broek her uit te vinden. Je kan alleen maar proberen een mooie broek te maken. Ik verwerk onvermijdelijk invloeden van ontwerpen die al gemaakt zijn." Hij leerde als verkoper de kneepjes van het vak en staat ook nu nog in de winkel in de Nationalestraat. "Ik steek heel wat op van wat de klanten zeggen," vertelt Ceursters. "En van de fouten van andere collecties. Ja, ook van de grote namen: maten die verkeerd zijn, slechte service... Commentaren van klanten zeggen soms meer dan de opmerkingen van professionelen. Ik hou er ook rekening mee, al dan niet bewust. Maar het belangrijkste is dat ik gewoon heel graag in de winkel sta. Soms komen mensen speciaal voor mij naar de winkel. Dat is leuk natuurlijk."Sinds twee jaar draait Fragma ook internationaal mee. Tijdens de modeweek van Parijs presenteert Ceursters zijn stukken in een Parijs hotel aan potentiële klanten. Met succes, want de Fragma-collectie is wereldwijd te vinden: New York, Libanon, Moskou, Kaliningrad, Sint-Petersburg en Antwerpen. De Fragma-winkel werd in de Amerikaanse modebijbel Vogue vermeld als de beste winkel van België, samen met die van WalterVanBeirendonck. De ambitie is nu de groeimarkten in Rusland en China te veroveren. "Dat zijn de twee interessantste markten voor luxekleding in de nabije toekomst. Het is een natuurlijke stap als je nieuwe kansen wil grijpen," vertelt Michael Koblov, medeoprichter van Fragma. "Veel mensen denken dat het te maken heeft met het feit dat ik Russisch ben, maar dat klopt niet. Belgische designers doen het goed in Rusland. De respons op onze collectie was zeer goed. Twee belangrijke Russische modebladen hebben een interview met Peter gepubliceerd. We hebben er vijf verkooppunten: drie in Moskou, één in Sint-Petersburg en één in Kaliningrad. In belangrijke shops. Ze ontdekken daar nog volop de luxemarkt. Bovendien hebben de grote merken daar minder impact dan in West-Europa. Voor Russische winkeliers hoef je geen grote naam te zijn om interesse te wekken. Ook dat is heel belangrijk voor ons. China is even belangrijk, want het gaat economisch met zeer zware stappen vooruit. We willen verkooppunten in Sjanghai en Hongkong. En tegelijk hebben we ook besprekingen gestart met winkels in de Baltische staten."De uitnodiging om deel te nemen aan The Russian Fashion Week kwam er via een goede klant in Moskou, MarkiBoutique. Maar ook in België en Europa wil Fragma uitbreiden, geeft Michael Koblov aan: "Vooral Gent en een plaats aan de kust zijn voor onze collectie geschikt. Aan de kust zijn er buitenlandse toeristen die geïnteresseerd zijn in Belgische mode. Het voordeel voor ons is dat op de Europese markt luxekleding nu bij verschillende merken zit. Daardoor krijg je meer keuze en meer creativiteit en wordt de consument bewuster. Klanten willen unieke stukken, geen kleding waar iedereen mee rondloopt. Daar kunnen wij de vruchten van plukken." Dominique SoenensDe Fragma-winkel werd in de Amerikaanse modebijbel Vogue vermeld als de beste winkel van België, samen met die van Walter Van Beirendonck.