Aan het aantal minuten dat zijn klanten surfen, kan Belgacom zien wie geneigd zou zijn naar een snelle internetdienst ( ADSL of een kabelmaatschappij) over te schakelen. De Belgacom-groep kan die klanten dus gericht bewerken, terwijl andere providers veel minder verfijnde methodes moeten hanteren. De dominante operator heeft altijd uitdrukkelijk ontkend dat het die gegevens zou aanwenden ten voordele van filiaal Skynet.
...

Aan het aantal minuten dat zijn klanten surfen, kan Belgacom zien wie geneigd zou zijn naar een snelle internetdienst ( ADSL of een kabelmaatschappij) over te schakelen. De Belgacom-groep kan die klanten dus gericht bewerken, terwijl andere providers veel minder verfijnde methodes moeten hanteren. De dominante operator heeft altijd uitdrukkelijk ontkend dat het die gegevens zou aanwenden ten voordele van filiaal Skynet. "Wij hebben reden om aan te nemen dat zij het toch doen," zegt algemeen directeur Vincent Grivet van Wanadoo België. Dat zou misbruik zijn van een dominante marktpositie, meent legal manager Carlos van Nunen van internetleverancier Planet Internet, die het dossier onderzoekt. Veel stelliger is Vincent Grivet nog over andere praktijken waarmee Belgacom de eerlijke concurrentie zou verstoren. "Stel, je wil een ADSL-verbinding en belt daarover met Belgacom. Op het callcenter vragen ze je klantennummer. Heb je dat niet, dan sturen ze je naar een teleboetiek. Daar stoppen ze je promotiemateriaal in de handen en zeggen ze bijvoorbeeld dat je lijn niet zal werken met pakweg Planet Internet, maar wel met Skynet. Of dat het vijftien dagen zal duren via een concurrent en maar drie dagen bij Belgacom. Terwijl dat klantennummer kennelijk niet eens nodig is voor wie ADSL bestelt via de website van Skynet."Een ander voorbeeld van Vincent Grivet: "Belgacom belt klanten op om te zeggen dat hun ADSL-lijn geactiveerd is, voordat ze de gekozen internetprovider daarvan op de hoogte brengen. Op dat moment kan de cliënt nog niet via die provider surfen, maar wel al via Skynet, waar de bediende van Belgacom dan fijntjes op wijst."Volgens Carlos van Nunen heeft Planet Internet intussen een honderdtal klachten en opmerkingen over dit soort situaties verzameld. "Wij hebben bij het BIPT ( nvdr - de toezichthouder van de post- en telecommunicatiesector) formeel het gedrag van Belgacom aangeklaagd en gevraagd erop toe te zien dat er een oplossing komt. Onder voorbehoud van andere acties." Waar het natuurlijk allemaal om draait, is dat Belgacom volgens Grivet "80% tot 90% van de ADSL-lijnen" heeft, hoewel concurrenten zoals Wanadoo, Planet Internet en anderen minstens even goede voorwaarden bieden. "Die dominantie bewijst duidelijk dat Belgacom Skynet promoot," vindt Grivet.Bij Belgacom is men zich bewust van de klachten. "Wij weten dat er door Wanadoo vrij vijandige uitspraken worden gedaan," zegt woordvoerder Piet Van Speybroeck van Belgacom. "En het kan zijn dat sommige van onze mensen zeer occasioneel en in zeer geïsoleerde gevallen niet altijd hebben gereageerd zoals het moest. Maar er is in elk geval geen sprake van een systematische politiek van Belgacom. Als die feiten ons worden gesignaliseerd, corrigeren wij die." Hij onderstreept ook dat er een 'Chinese muur' bestaat tussen de informatie van de netwerkeenheid en de retailafdeling. Bruno Leijnse