Het wegverkeer is verantwoordelijk voor bijna een vijfde van de totale CO2-uitstoot in ons land. Vrachtwagens alleen nemen vijf procent voor hun rekening. Dit percentage lijkt misschien verwaarloosbaar, maar in absolute cijfers vormt de CO2-emissie van zwaar vervoer een ernstig probleem. Meer dan twee derde van het commercieel vervoer in België gebeurt namelijk over de weg. Voor elke ton die een vrachtwagen vervoert, wordt 210 tot 1450 gram per kilometer uitgestoten, afhankelijk van het type. Vooral koelwagens blijken de grootste vervuilers te zijn.
...

Het wegverkeer is verantwoordelijk voor bijna een vijfde van de totale CO2-uitstoot in ons land. Vrachtwagens alleen nemen vijf procent voor hun rekening. Dit percentage lijkt misschien verwaarloosbaar, maar in absolute cijfers vormt de CO2-emissie van zwaar vervoer een ernstig probleem. Meer dan twee derde van het commercieel vervoer in België gebeurt namelijk over de weg. Voor elke ton die een vrachtwagen vervoert, wordt 210 tot 1450 gram per kilometer uitgestoten, afhankelijk van het type. Vooral koelwagens blijken de grootste vervuilers te zijn. De petroleumindustrie - sowieso een sector met een niet al te beste 'groene' reputatie - is sterk afhankelijk van transport. Daarom ging een van de grootste oliebedrijven ter wereld vorig jaar aankloppen bij Foreach, een IT-bedrijf uit Merksem. Met als opdracht: ontwikkel een gebruiksvriendelijke en visueel aantrekkelijke tool waarmee onze klanten hun vrachtwagens optimaal kunnen vullen. Trucks blijken in de praktijk bijna nooit volledig geladen te zijn. Daardoor worden heel wat 'verloren' kilometers afgelegd. Foreach ontwikkelde in het verleden al meerdere webtoepassingen en mobiele applicaties op maat. Daardoor groeide het bedrijf in vier jaar uit tot een volwaardige kmo met zowat dertig werknemers en een filiaal in Mexico. Vorig jaar realiseerde het een omzet van 1,9 miljoen euro, en de eerste zes maanden van 2010 klokken op 1,1 miljoen af. "Het efficiënt volladen van vrachtwagens is een absolute must om de impact van de transportsector op het milieu beperken", zegt communicatiemanager Isabelle Pacquée. "En dus ontwikkelden wij software waarmee klanten hun orders kunnen aanpassen. Dat zijn doorgaans distributeurs die zelf verschillende verpakte olieproducten komen ophalen. En daarin is veel variatie in volume en gewicht." "Het gaat om een gemakkelijk te downloaden programma dat je op je eigen computer installeert. Bij elke bestelling kun je de verschillende producten en hoeveelheden ingeven en kun je een type vrachtwagen selecteren. Je krijgt een visuele voorstelling van het laadplan van de truck en een balkje geeft de efficiëntie van de lading weer. Daarmee kun je dan gaan 'spelen': geeft de balk een capaciteit van bijvoorbeeld 80 procent weer, dan kun je die verslepen naar 100 procent en de gevolgen bekijken." In de praktijk betekent dit dat het order lichtjes gewijzigd wordt en dat er van bepaalde producten net iets meer of iets minder besteld wordt. Gaat de klant akkoord met die aanpassing, dan kan hij de bestelling bevestigen. Voorlopig gaat het nog om een proefproject. Een internationaal team van een tiental personen - programmeurs, businessanalisten en alle betrokken partijen bij de klant - werkte ongeveer een jaar aan de ontwikkeling en uitwerking ervan. Wat er precies na dit project gaat gebeuren, ligt nog niet vast. "In principe kan dit programma op termijn gecommercialiseerd worden", zegt Pacquée. "De enige voorwaarde is dat alles per gebruiker juist geconfigureerd wordt. Zoals: wat zijn de afmetingen van de verschillende producten? Wat mag waarop gestapeld worden? Hoeveel items passen op een palet?" In de toekomst wil Foreach nog meer 'groene' software ontwikkelen. Isabelle Pacquée: "Wij hebben al heel wat ecologische expertise opgebouwd en willen onze betrokkenheid met de klant nog vergroten. Momenteel denken we na over een smartphoneapplicatie die de eco-footprint van je shoppinglijstje weergeeft - afhankelijk van de locatie en het seizoen. En waarom dit niet combineren met suggesties voor leuke en gezonde recepten? The sky is the limit, but we want it to remain blue." Door roel van espenTrucks blijken in de praktijk bijna nooit volledig geladen te zijn.