Enkele weken geleden meldden we in deze rubriek dat Ford een ambitieus stilistisch renouveau heeft ingeluid. De jongens die er nu het potlood hanteren, zweren bij kinetic design. Auto's met contouren die dynamiek en sportiviteit ademen. Om Ford opnieuw aantrekkelijk te maken, dan toch qua design. En te breken met een verleden van degelijk ogende, maar als saai ervaren modellen. Zoals de Mondeo.
...

Enkele weken geleden meldden we in deze rubriek dat Ford een ambitieus stilistisch renouveau heeft ingeluid. De jongens die er nu het potlood hanteren, zweren bij kinetic design. Auto's met contouren die dynamiek en sportiviteit ademen. Om Ford opnieuw aantrekkelijk te maken, dan toch qua design. En te breken met een verleden van degelijk ogende, maar als saai ervaren modellen. Zoals de Mondeo. En of het gelukt is? Over kleuren en smaken, u weet wel, maar volgens ons: zeer zeker. De S-Max slaagt erin tegelijk monovolume te zijn en er zeer sierlijk uit te zien. Mooi zelfs. Tweede test dan, nog belangrijker: we reden ermee en weten nu dat het tuig ook voldoende dynamisch aanvoelt. Het is leuk rijden met deze monovolume. Een monovolume? Ach ja, ook waar, bedachten we tijdens een rit van een paar honderden kilometer geregeld. Achter het stuur van deze eenvolumer zit je zo goed en natuurlijk dat je na een paar kilometer al vergeet dat je met een... monovolume rijdt. En hoewel je ook hier niet discussieert over kleuren en smaken, vindt uw dienaar dat zeer belangrijk: een monovolume moet qua zithouding en rijgevoel zo nauw mogelijk aanleunen bij een klassieke berline. Welnu, dat is meer dan ooit het geval met deze S-Max. Anders verval je achter het stuur van zo'n grote monovolume te snel in dat vervelende busjegevoel.Rijden, dan. Natuurlijk moet je het in het betere bochtenwerk nu ook weer niet al te bont maken. Maar als je het bij een normaal rijgedrag houdt, met respect voor de verkeersregels, dan voel je in de bochten nooit dat doorwieggevoel dat je wel met andere grote monovolumes kan ervaren. Het chassis is hetzelfde van de nieuwe Ford Galaxy, die later dit jaar op de markt komt, maar werd in dit geval wat sportiever en dus strakker afgesteld. Terecht, want de S-Max is tenslotte een grote auto. In principe een vijfzitter, maar als optie kan je in de koffer twee bijkomende plaatsen laten monteren. En omdat modulariteit in ons moderne, mobiele leven zo belangrijk is geworden, kan je al die stoelen achteraan flink heen en weer schuiven. Tot je tot de gewenste combinatie komt, zoals een volledige vlakke laadvloer, als je veel spullen moet verhuizen. Met alle stoelen plat levert dat een kofferinhoud van 2100 liter op. Zoals het vandaag hoort, heeft Ford natuurlijk ook veel aandacht besteed aan de veiligheid. Op iedere stoelenrij vind je alle nodige klapzakken die soelaas moeten bieden bij ernstige ongevallen. Alleen is het onbegrijpelijk dat Ford voor een auto van deze omvang, die zich in een prijsklasse boven 25.000 euro nestelt, geen standaard ESP-stabiliteitscontrole heeft voorzien. Wil je dat erbij, dan moet je op de optielijst gaan kijken en nog eens 580 euro bijbetalen. Niettemin, slotsom: zeer aangename auto voor gezinnen die meer dan 25.000 euro aan een auto besteden. MOTOREN: 2.0 en 2.5 benzine; 1.8 en 2.0 turbodiesel / Allemaal viercilinders VERMOGEN : 145 pk/190 Nm en 220 pk/190 Nm (benzine); EN KOPPEL: 125 pk/320 Nm en 140 pk/320 Nm (diesel). TOPSNELHEID: 197 en 230 km/u (benzine); 187 en 196 km/u (diesel). ACCELERATIE 0-100: 10,9 en 7,9 sec (benzine); 11,6 en 10,2 sec (diesel). VERBRUIK: 8,1 en 9,4 liter voor 100 km (benzine); 6,2 en 6,4 liter (diesel). (CIJFERS CONSTRUCTEUR)MILIEU: Euro 4. BASISPRIJS: 25.600 en 34.175 euro (benzine); 26.600 en 27.55027.550 euro (diesel). Uitstekende gezinswagen. +++ Dynamisch rijgevoel. +++ ESP is niet standaard. - Jo Bossuyt