Hij was al iets meer dan drie jaar op de markt. En omdat we voor de nieuwe Ford Mondeo nog moeten wachten tot 2013, was het dus hoog tijd voor een opfrisbeurt. Het is een goede vingeroefening geworden.
...

Hij was al iets meer dan drie jaar op de markt. En omdat we voor de nieuwe Ford Mondeo nog moeten wachten tot 2013, was het dus hoog tijd voor een opfrisbeurt. Het is een goede vingeroefening geworden. Ford heeft zich op de juiste dingen geconcentreerd. Lees: de leemten van de vorige versie zijn ingevuld. Zoals de soms minder goede kwaliteit van afwerking. Je zit amper een paar honderd meter achter het stuur, en je merkt al dat het allemaal veel beter en degelijker aanvoelt. Dat het kraken en piepen op slechte wegen nu helemaal verleden tijd is. Zozeer dat we naar het einde van onze test toch wel de bedenking gingen maken, of dat althans durfden - je hoort bij dat soort oprispingen dan steevast zeggen ja, dat is toch nog wel iets anders hoor... - dat de Mondeo in zijn betere afwerkingsniveau (Ghia of Titanium) nu stilaan naar het niveau neigt van premiummodellen als de Audi A4 of Mercedes C, die toch wel in een hogere prijsklasse rijden. Ook omdat zijn rijgedrag hoog scoort. Meer dan ooit reikt deze middenklasser een uitstekend compromis aan tussen comfort en dynamiek. Het stuurgevoel is minder scherp en sportief dan bij de vorige modelgeneratie, wat we overigens al wisten toen we het huidige model drie jaar geleden voor het eerst in handen kregen. Maar de Mondeo blijft een zeer handzame auto die de oneffenheden in het wegdek op een zeer doeltreffende manier wegfiltert. Dat de serieus bijgewerkte tweeliter turbodiesel van 115 pk fluisterstil zijn werk doet, verhoogt natuurlijk die indruk van luxe en comfort. Andere voltreffer voor een land waar breaks vlotjes over de toonbank gaan: de Clipper getuigt van eenzelfde goede rijgedrag als de berline. Waarmee we bij het vooronder beland zijn: daar is de fiscaal gunstige 1.8 turbodiesel verdwenen. Die krachtbron haalde de Euro 5-norm niet, terwijl die vanaf volgend jaar wordt opgelegd voor nieuwe auto's. Anderzijds blijkt de 2.0 Tdci heel zuinig: hoewel we ons op geen enkel moment inspanden om met een fluwelen rechtervoet te rijden en dus niet probeerden om het normverbruik van 5,3 liter te halen, bleef het bij 6,4 liter. Goed voor een auto die tenslotte toch ruim 1600 kilo weegt. Temeer omdat een koppel van 300 Nm, beschikbaar over een ruime zone, ervoor zorgt dat het altijd heel soepel en romig rijden is. + Algemeen rijgevoel - Tweeliter is kleinste turbodiesel Motor: 2.0 turbodiesel 4-cilinder van 115 pk (85 kW) bij 3750 toeren Max. koppel: 300 Nm bij 1500-2250 toeren Gemiddeld testverbruik: 6,4 l Uitstoot bij normverbruik van 5,3 l: 139 gr CO2 Instapprijs: 25.900 euro jo bossuyt