Het kan verkeren. In 2011 was de fabriek van Ford in Genk nog veruit de grootste werkgever in Limburg. Dat werd extra onderstreept door het verse Toekomstcontract. Het waarborgde de productie van de nieuwe modellen van de middenklassers Galaxy, Mondeo en S-Max in Limburg. Die productie werd daarmee gevrijwaard tot zeker 2020. Er was hoop voor de provincie.
...

Het kan verkeren. In 2011 was de fabriek van Ford in Genk nog veruit de grootste werkgever in Limburg. Dat werd extra onderstreept door het verse Toekomstcontract. Het waarborgde de productie van de nieuwe modellen van de middenklassers Galaxy, Mondeo en S-Max in Limburg. Die productie werd daarmee gevrijwaard tot zeker 2020. Er was hoop voor de provincie. Die hoop verdween. Nog tot eind 2014 maken de werknemers de bestaande modellen van de drie types. Dan gaat de fabriek dicht. Circa 4400 werknemers in de assemblagefabriek, en nog eens 1200 werknemers bij de vier belangrijkste toeleveraars (Lear, SML, Synchreon, IAC) verliezen hun baan. Die toeleveraars zijn via een band rechtstreeks verbonden met de Ford-fabriek. Ze leveren onder meer dashboards, zetels, motoren en benzinetanks. Ford maakte vorig jaar een verlies van 1,75 miljard dollar in Europa. De onderneming ziet ook de volgende jaren geen beterschap in Europa. De belangrijkste boosdoener is de banken- en eurocrisis. Die knaagt aan het consumentenvertrouwen. Daarom viel de drastische beslissing tot sluiting van een van de vier grote assemblagefabrieken in Europa. In Genk werden net de laatste modellen van de vorige reeksen van Galaxy, Mondeo en S-Max gemaakt. Er heerste al enkele jaren een stelsel van economische werkloosheid. Bovendien vonden de grotere modellen minder gemakkelijk kopers in een markt waar kleinere wagens in trek waren. De productie verschuift naar het Duitse Saarlouis en het Spaanse Valencia. Het blijft de vraag of de productie in Genk tot einde 2014 overeind blijft. Initieel begrootte de directie de productie voor dit jaar op 123.000 wagens. Maar aanhoudende acties maken die doelstelling onwaarschijnlijk. Vandaag kunnen de Ford-verkopers aan potentiële klanten niet zeggen wanneer zij hun in Genk gemaakte model mogen verwachten. Dat is uiteraard dodelijk voor de verkoop, die de voorbije maanden met driekwart ineenstuikte. Bovendien blokkeerden werknemers tienduizenden wagens op het bedrijventerrein als 'oorlogsbuit' voor de onderhandelingen met de directie over een sociaal plan. Voor de arbeiders werd dat sociaal plan in de eerste week van maart bereikt. Liefst 1772 werknemers, die eind 2014 minstens de leeftijd van 52 jaar bereiken, mogen met brugpensioen. Het komt erop neer dat mensen vanaf hun vijftigste, de aankondiging van de sluiting, aan hun pensioen konden beginnen te denken. De andere arbeiders maken aanspraak op een gemiddelde vertrekpremie van 100.000 euro bruto (66.390 euro netto). Met de bedienden wordt nog onderhandeld. Ook de werknemers van de toeleveraars hebben nog geen akkoord. De Ford-directie denkt eraan de productie vanaf juni terug te brengen van twee ploegen tot één. Die gehalveerde productie van 500 wagens per dag zou de nu ingevoerde economische werkloosheid doen verdwijnen. De werknemers zouden ook sneller een nieuwe baan kunnen zoeken. Daarvoor is er onder meer de Taskforce Limburg, onder voogdij van de Vlaamse minister-president Kris Peeters en captain of industry Herman Daems. De denktank werkt aan 5000 banen in de provincie. WOLFGANG RIEPLWie nu 51 is, kan met brugpensioen.