De grote verrassing in het Fiesta-gamma 2000 is de introductie van de Fiesta Sport. De nieuwkomer wordt aangedreven door de vinnige 1.6 liter 16-kleppen Focus-motor van 103 pk. De Sport heeft een uitstekende wegligging. Het koppel van 145 Nm bij 4000 toeren garandeert een vlotte acceleratie (van 0 naar 100 km/u. in 10,2 seconden) in het drukke verkeer en op de open weg. Een sportief en dynamisch rijgedrag doet geen afb...

De grote verrassing in het Fiesta-gamma 2000 is de introductie van de Fiesta Sport. De nieuwkomer wordt aangedreven door de vinnige 1.6 liter 16-kleppen Focus-motor van 103 pk. De Sport heeft een uitstekende wegligging. Het koppel van 145 Nm bij 4000 toeren garandeert een vlotte acceleratie (van 0 naar 100 km/u. in 10,2 seconden) in het drukke verkeer en op de open weg. Een sportief en dynamisch rijgedrag doet geen afbreuk aan het rijcomfort. De stuurinrichting en -bekrachtiging zijn van prima kwaliteit en de remmen werden aangepast aan het vermogen van de motor. De Fiesta Sport is alleen in driedeursversie verkrijgbaar en heeft een achterspoiler en drempel- en achterbumperverbredingen in koetswerkkleur. Vooral vooraan is het koetswerkdesign nieuw. Aanpassingen en verfijningen vindt u in het nieuwe gamma voornamelijk onderhuids. De elegante koplampen en de scherp afgelijnde voorvleugels, motorkap en bumpers verwijzen naar het New Edge-design van de Ford Ka en Focus. Naast de 'Sport' is de Fiesta 2000 in vier reeksen verkrijgbaar - de Fiesta, de Ambiente, de Trend en de Fiesta Ghia -, zowel in drie- als in vijfdeursuitvoering. U kan kiezen tussen de compacte benzinemotoren met cilinderinhouden van 1,25 (75 pk), 1,3 (60 pk) en 1,4 liter (90 pk). De 1,8 liter (60 pk) dieselkrachtbron rondt het motoraanbod voorlopig af tot de komst van de Sport-versie. Als alternatief voor de handbediende vijfversnellingsbak is nu ook een nieuwe versie van Fords Continu Variabele Transmissie ( CVT) verkrijgbaar. De CVT is alleen beschikbaar in combinatie met de 1,25-liter motor en biedt een bijna ideale combinatie voor rijden in druk verkeer, maar met voldoende potentieel voor comfortabel rijden op de autosnelweg. Alle nieuwe Fiesta's hebben een degelijke uitrusting met onder meer stuurbekrachtiging (standaard vanaf het Ambiente-model) en ABS in optie, standaard frontale airbags voor de bestuurder en de voorste passagier en zijdelingse airbags (standaard vanaf de Ambiente), nieuwe lichtmetalen velgen (standaard op de Ghia en de Sport). De optielijst vermeldt nog airconditioning (29.000 frank, BTW inbegrepen) die op het Ghia-topmodel standaard wordt aangeboden.Met het Fiesta-gamma 2000 biedt Ford een robuuste reeks auto's in de compacte middenklasse. Ze onderscheiden zich door een goede uitrusting en een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding.PATRICK OP DE BEECK