De specialiteit van Forcing : het ontwerpen van zelfklevers voor auto's van een speciale serie.
...

De specialiteit van Forcing : het ontwerpen van zelfklevers voor auto's van een speciale serie.Oorspronkelijk waren het drie kleine KMO's : Zenith, aktief in zeefdruk, Zebra en Forcing, aktief op het vlak van belettering. "Onze aktiviteiten vulden elkaar sterk aan, " legt bestuurder Frank Smissaert uit. "Forcing beheerste de computergesneden technieken, Zebra was heel sterk in het aanbrengen van letters en logo's op voertuigen, terwijl Zenith gespecializeerd was in zeefdruktechnieken. En zo besloten we in 1991 de drie samen te voegen. " Volgens Frank Smissaert liep de fusie van een leien dakje ondanks de leeftijdsverschillen tussen de vijf bestuurders (de jongste is 27, de oudste is een vijftiger). Het bedrijf Forcing werd de schelp voor de aktiviteiten die onder de merken Zenith en Zebra worden uitgevoerd. Het kapitaal, dat vandaag 22 miljoen frank bedraagt, werd verhoogd en men kocht een gebouw in Sint-Stevens-Woluwe. " Forcing produceert markeringen voor voertuigen in opdracht van de invoerders. "We werken in hoofdzaak voor speciale series, " legt Frank Smissaert uit. "Wanneer we een model van een wagen met een bestaand produkt moeten associëren, zoals bijvoorbeeld de Mazda 121 Kipling, gebeurt het wel eens dat we het logo als uitgangspunt nemen. Maar meestal geeft de invoerder ons een briefing over het doelpubliek waarop wordt gemikt, en stellen wij hem een reeks projekten voor. " Onder zijn 29 werknemers telt Forcing verschillende grafici die de logo's ontwerpen, de kleuren uitzoeken in funktie van de kleur van het koetswerk van de wagen, de markeringen aan de verschillende modellen van de wagen aanpassen... Vervolgens wordt het vinyl met zeefdruktechnieken bedrukt, de markeringen worden met de computer gesneden en met een speciale vernislaag bedekt. Die laag verduurzaamt de kleuren. Deze aktiviteit vertegenwoordigt 75 % van de omzet. En de rest ? Zelfklevende markeringen voor bijvoorbeeld bepaalde winkelketens, en het openbaar vervoer.In 1994 werd een omzet van 110 miljoen frank verwezenlijkt. Forcing stelt voor 1995 een lichte stijging voorop en voorziet een cash flow van 9 % op de omzet. Het bedrijf begint nu ook naar het buitenland te lonken. "Wij hebben veel ingezet op het aspekt kreatie, in parallel met het technisch aspekt, " verklaart Frank Smissaert. "Wij zijn aktief in een heel biezonder en klein marktsegment. De beletteringssektor telt meer dan 2000 bedrijven. Maar wanneer een invoerder een projekt vraagt, zijn we gewoonlijk maar met twee. Het is een echte marktniche. "FRANK SMISSAERT (FORCING) Specializatie in het beletteren van voertuigen.