Dino iw wakker.
...

Dino iw wakker.In Trends van 19 november 1998 meldden we dat Dino wakker werd. De dinosaurus is het figuurtje dat het drinkyoghurtmerk Yazoo van Stassano (een dochter van Campina) vorm geeft. Vorig jaar was er tien jaar na de introductie van het merk een herlancering, waarbij het figuurtje meer dynamiek kreeg. Inmiddels blijkt Dino goed wakker. Volgens Nielsen-cijfers boekte het merk op een jaar tijd een 48% hogere verkoop. Campina keeg voor Yazoo een Oscar van het Belgisch Comité van de Distributie én mocht vorige week in Parijs de Grand Prix International van de Association Internationale de la Distribution ( AIDA) in ontvangst nemen voor het Yazoo-concept. Het merk slaat zowel aan bij de moeders als bij de kinderen. De moeders krijgen de zekerheid van een goed product (met Stassano als merk en rijk aan calcium als extraatje) en de kinderen hebben een lekker en leuk product. "Een schot in de roos," glundert Ron Priem, senior productmanager bij Campina. De marketeers hebben de juiste balans kunnen vinden. "Sommige producten zijn te veel op de ouders gericht en dan zijn die voor de kinderen niet meer zo interessant. En als het te veel op de kinderen gericht is, zitten de moeders met vragen." Uit kwalitatief onderzoek van Censydiam blijkt ook dat het dinosaurusfiguurtje een grotere dynamiek gekregen heeft. "Als je een jaar geleden vroeg op welke planeet Yazoo woont, kreeg je meestal te horen dat hij op een planeet vol drinkyoghurt woonde. Hij kon ook niet praten. Dat passief beeld is nu totaal veranderd. De bedoeling is immers Yazoo te positioneren als de grote broer van de kinderen, die meer durft dan zij," vertelt Tom Broeckx, junior productmanager Yazoo. Dat beeld bereikte men met zestien tekeningen op de 200 ml-verpakkingen en de korte commercials in reclameblokken rond kinderprogramma's. Sinds kort zijn er ook literverpakkingen van Yazoo. Tot nu toe bestond het alleen in 200 ml verpakkingen (flesjes en tetrabrik). Die verpakking is goed voor de helft van de markt. Kinderen (doelgroep 3 tot 10 jaar) blijken Yazoo veel in de brooddoos mee naar school te nemen. Campina kon dat vaststellen omdat het verkochte volume in de vakantiemaanden daalde. Met een literverpakking wil men nu meer het thuisgebruik aanzwengelen.Intussen zit Campina met Yazoo ook op internet. "Dat is vooral een imago-ondersteunende fun site. Er is twee keer een verwijzing naar het product en voor de rest bestaat de site uit spelletjes en weetjes," aldus Priem. Men communiceerde yazoo.be op de 4+2-verpakkingen die in september en oktober in de winkel stonden. Campina telde tot nu toe 50.000 hits. Priem denkt echter dat een aantal mensen toevallig op de site is terechtgekomen in hun surftocht naar Yahoo. Vraag is of dat medium past bij de jonge doelgroep. "Internet wordt steeds jonger," weet Priem. "We zijn met internet gestart want we zijn een A-merk en het net wordt groot. Het is beter dat we nu al proberen wat kan en wat niet kan. De jongere kinderen surfen mee met hun ouders." Aan de site is ook een club verbonden en verrassend genoeg krijgt men veel aanmeldingen van vier- en vijfjarigen. Opvallend is ook dat zelfs kinderen van 14 jaar (die niet echt behoren tot de primaire doelgroep van Yazoo) zich aanmelden als lid.