Apple.
...

Apple.Vorig jaar maakte Apple met aan het roer Steve Jobs een glorieuze terugkeer op de consumentenmarkt. In 1995 trok het bedrijf zich terug uit die markt wegens niet rendabel. Het consumentenproduct van toen, de Performa, bleek te duur. "Je moet een goede prijs hebben én er winst mee maken. Dat ging niet," zei Griet van de Weken, consumer marketingmanager bij Apple Benelux in Trends van 8 oktober 1995. Apple kwam vorige herfst met de iMac. Een schot in de roos. Een snelle computer klaar voor internet, in een opvallende vormgeving en voor een interessante prijs (61.990 frank, inmiddels gezakt tot 54.990 frank). Apple verkoopt opnieuw in het consumentensegment. Griet van de Weken meldt dat het prima gaat met het merk, maar dat ze helaas geen cijfers bekend mag maken. Apple heeft onlangs een grote deal afgesloten met de Waalse regering die in alle lagere scholen een iMac zal plaatsen. Dat betekent de levering van ongeveer 10.000 iMacs én de hoop dat de onderwijzers en de ouders er thuis ook één zullen zetten. In Vlaanderen is de beslissing voor de aankoop van een computer gedecentraliseerd en ligt die bij de scholen zelf.Inmiddels werd ook het aantal verkooppunten uitgebreid. Naast de bestaande Apple-dealers en Exell-ketens (waar men al aanwezig was) heeft de computerfabrikant zijn waar nu ook (opnieuw) bij Fnac, Eurocenter in Wallonië en in de Welcom-shops. Je kan Apple nu in ongeveer 100 outlets vinden. "En dan is er nog de Apple-store, de e-commerce-site die begin 1999 in Europa van start ging. Die is nog wel klein, maar in de VS draait die heel goed," aldus Van de Weken. De consumentenmarkt groeit en de vooruitgang van Apple is groter dan het marktgemiddelde. Wie is de iMac-koper? Een groot deel (35% tot 40%) is nieuw in de markt en koopt zijn eerste computer. De helft van de kopers zijn personen die een oude Mac vervangen en de resterende 10% tot 15% stapt over van een Windows-omgeving naar Apple. De leeftijden zijn gespreid. "We zien ook veel interesse bij senioren (die beginnen bij ons vanaf 35 jaar). Zij vallen voor het argument gebruiksvriendelijkheid. Ze hebben geen zin meer om een cursus te volgen en willen een computer die meteen werkt." Op de bedrijfsmarkt beperkt Apple zich tot de grafische en de architectensectoren. "Die blijven we bewerken. Maar bij KMO's zien we toch ook al iMac's."Een delicaat punt blijft de beschikbare software. Er is veel voor Windows te verkrijgen, maar de hoeveelheid software die (ook) op Apple kan draaien, valt kleiner uit. Van de Weken kondigt alvast veel nieuwe software aan. Bovendien komen er 18 Mac-softwarecenters bij Apple- en niet-Apple-dealers (waaronder boekenwinkels). Die centra moeten aan een aantal criteria voldoen: ten minste 50 verschillende titels in voorraad hebben, 25 titels van de top 50-lijst die Apple opmaakt in de zaak hebben en promotie voeren. "Er was vorig jaar al veel software, maar die was niet goed gedistribueerd," vindt Van de Weken. Voor dit najaar is geen grote reclamecampagne gepland. Wel wil men met een roadshow naar de consumenten gaan. Een truck vol met iMacs moet de interesse wekken in winkelcentra.