BELGIAN BEER CAFÉ.
...

BELGIAN BEER CAFÉ.Interbrew verspreidt buiten België onze biercultuur via de Belgian Beer Cafés. Zomer 1998 maakte Trends daar melding van. Hoe staat het nu met deze Belgische cafés van voor de jaren '50, die her en der nagebouwd worden? Ze staan al in Nederland, Frankrijk, Nieuw-Zeeland, Spanje, Hongarije en de Verenigde Staten. In enkele van die landen komen er nog bij en ook Australiërs en Kroatiërs mogen dit jaar nog een Belgian Beer Café binnen de landsgrenzen verwachten. Voor de jaarwisseling wil Interbrew twintig Belgian Beer Cafés bezitten. Luc Bastiaensen, verantwoordelijk bij Interbrew voor het Belgian Beer Café-concept, kondigt aan dat er volgend jaar nog eens twintig bijkomen. "De strategie is ze te vestigen in de landen waar we een eigen structuur en organisatie hebben. Er komen eveneens dergelijke cafés in Roemenië, Bulgarije en Korea." Een uitzondering is Duitsland. Interbrew heeft daar geen eigen werking, maar toch staat er in Keulen zo'n café onder de naam Klein België. Die vestiging is van een Belgische investeerder die in de Duitse stad woonde en er wel geld in wilde steken. De Belgische bieren (naast de Interbrew-producten ook brouwsels als Duvel, De Koninck, Palm en de trappistenbieren) worden er via een kleine importeur geleverd. "Het is niet onze bedoeling om net als de Irish Pub-Company 2500 vestigingen in de wereld te hebben," aldus Bastiaensen. "We willen heel selectief zijn en op strategisch belangrijke plaatsen zitten." Hij stipt aan dat er een verschil is tussen de Ieren en de Belgen. "Bij de Ieren gaat het om de promotie van één product ( Guinness), bij ons gaat het om de promotie van het Belgische biergebeuren. Een Irish Pub werkt samen met een lokaal merk, in België met Stella Artois. Wij hebben nergens lokale merken, alleen Belgisch bier." De Belgische cafés draaien goed, vaak boven verwachting. Het café in Auckland, bijvoorbeeld, verkoopt 17 tot 20 hectoliter Belgisch bier per week. Het gemiddelde volume per café in ons land is 80 hectoliter per jaar. Bastiaensen zegt er echter wel bij dat het aantal cafés in België veel groter is dan in andere landen. Op 10 miljoen inwoners zijn er 25.000 vestigingen. De omzet van Interbrew-producten ligt op 75% tot 80% in die buitenlandse Belgische cafés.De communicatie rond de Belgian Beer Cafés blijft veelal beperkt tot PR-acties. Er gaat een persbericht uit naar de lokale media, die uitleg krijgen over het concept. Ronddelen van coupons om in zo'n café in te ruilen, gebeurt niet. "We promoten de bier- en cafécultuur," aldus Bastiaensen.Overigens is er al een dergelijk café in eigen land, in Hasselt. Er volgt een tweede in Lommel. Men kwam in contact met uitbaters die aan het profiel van de Belgian Beer Cafés voldeden en interesse hadden om ermee te starten. De vestigingen buiten België blijven echter prioritair.