STIMOROL.
...

STIMOROL.Een goed jaar geleden stopte kauwgomfabrikant Stimorol de samenwerking met distributeur Climac uit Herentals, en zette in de plaats daarvan een eigen Belgische vestiging op. Het doel was, zo tekende Trends in het nummer van 12 februari '98 op, de markt te laten groeien. Op dat moment had Stimorol met z'n twee merken (Stimorol en V6, een tandverzorgende kauwgom) een marktaandeel van 40%. Een mooie prestatie. Maar de markt zelf bleef achter bij die van de buurlanden. In België werd op jaarbasis 2000 ton gom gekauwd. Dat kwam neer op 140 miljoen pakjes of 14 pakjes per hoofd van de bevolking. De gemiddelde Nederlander verbruikte toen 20 pakjes op een jaar. Een nieuwe reclamecampagne, nieuwe smaken en een dynamischer imago moesten het kauwgomkauwen in ons land opkrikken. Hoe staat het er nu één jaar later voor? Marc Van Campenhoudt, national account manager bij Stimorol België, zegt dat de totale markt met 8% gegroeid is: er wordt iets meer dan één pakje extra geconsumeerd. Hij gaat daarbij af op de Nielsen-cijfers in de food-sector. De gegevens over het grijze circuit (kiosken, benzinepompen) zijn daarin niet opgenomen. Om daarin inzicht te krijgen, moet men gebruikmaken van de leveringscijfers die de fabrikanten via CIMARC, de organisatie van de zoetwarenfabrikanten, opgeven. In de grijze sector is er sprake van een groei van 5%, minder dus dan de eerder genoemde 8%. "Dat heeft te maken met het feit dat de distributeur van Stimorol eind 1997 veel promoties heeft gedaan naar die winkels uit het grijze circuit en dat daar dus veel voorraad was. Wij hebben er in januari vorig jaar weinig kunnen leveren," legt Van Campenhoudt uit. In de gegroeide markt heeft het merk Stimorol z'n aandeel licht kunnen uitbreiden (van 31,1 naar 31,3%). In december zat men op een top: 34,3%. Het andere merk van het bedrijf, V6, ging van 5,1 naar 6,6%. In de tussentijd heeft Stimorol de verpakking gewijzigd (het woord 'Free' dat op suikervrij slaat, is verdwenen) en de smaken verbeterd. Binnenkort lanceert men Powermint als negende smaak van Stimorol, met een tv-campagne waarin zwemster Brigitte Becue optreedt. Ook het merk V6 wordt onder handen genomen: restyling van de verpakking en verbetering van de smaak. Overigens is het tandverzorgende segment sterk gegroeid. Niet alleen dankzij V6 (met een apart kinderproduct), maar ook dankzij Aquafresh: dat tandpastamerk lanceerde zich op de kauwgommarkt en pakte er 1,9% aandeel.