FOLLOW-UP

Directo.

Vorig jaar kreeg België een nieuwe telefoongids: Directo. De nieuwe, regionale gids was een product van Thomson Directories en Déficom en moest de link leggen tussen regionaal werkende bedrijven en de consumenten uit de streek. De uitgevers startten in vier zones: Leuven, Mechelen, Charleroi en Luik. Directo gaat uit van een economische entiteit, want onderzoek heeft aangetoond dat de meeste Belgen hun aankopen doen in een beperkt geografisch gebied. Voor een pizzakoerier uit Mechelen is het dan ook zinloos om in een gids te staan die Turnhout dekt. Vorig jaar berichtte Trends op 12 augustus over de komst van Directo.

Een jaar later gaat het goed met de gids, zo blijkt. In 1999 telde het bedrijf zo’n honderd personeelsleden; vandaag is dat aantal gegroeid naar 250, van wie er 170 in de verkoop zitten. Directo heeft lokale verkoopkantoren geopend in Herentals, Gent, Luik en Charleroi. Het aantal lokale gidsen bedraagt vandaag al acht, en dit jaar nog moeten er dat twintig worden, met onder meer ook één voor Brussel.

Recentelijk is ook de eerste nationale business-to-business-gids (oplage 600.000 exemplaren) uitgekomen. Directo kocht daarvoor de database van Belgacom, waarna de callcenteroperatoren en verkopers de activiteiten van die bedrijven in kaart brachten. En binnenkort wordt ook een derde product gelanceerd: Directo komt dan on line.

De reactie van de consumenten en adverteerders was positief. “We hebben bij de lancering een eerste onderzoek gedaan,” zegt Jean Van Hees van Directo. “We keken of de mensen al dan niet het boek bijhielden, en waarom. Wat blijkt: de mensen houden het inderdaad bij omdat het hún boek is met informatie uit hún gemeente. Die eigenheid spreekt ze aan. Ze vinden erin wat ze nodig hebben, niet meer en niet minder.”

En hoe gaat het met de advertenties? In welke telefoongids adverteren bedrijven nu eigenlijk? Van Hees: “Dat hangt van de ondernemingen zelf af. Lokale spelers kiezen meestal voor één gids, bedrijven die de markt volledig willen dekken, nemen de twee. Maar belangrijk is dat niet de adverteerder of de uitgever dat bepaalt, maar de consument.” Een deel van de adverteerders is ook nieuw voor de sector – cafés bijvoorbeeld. Het lokale karakter van Directo speelt daarbij een belangrijke rol, maar ook de prijs. Van Hees: “De Gouden Gids was vroeger te duur en dan bleef alleen maar het reclameblad over. Dat was echter na een week weer weg.”

Momenteel zijn er radiospotjes te horen voor Directo. Dat gebeurt naar aanleiding van de lancering van de business-to-business-gids. In tegenstelling met de start vorig jaar gaat het nu om een nationale campagne. In 1999 beperkte het bedrijf zich nog noodgedwongen tot lokale media omdat er geen landelijke dekking was. Dat is nu met de nationale b-to-b-gids anders. Toch blijft Directo ook lokaal actief. Bart Kuypers, communicatieverantwoordelijke bij Directo, zegt dat men mailings verstuurt om het Directo-concept uit te leggen aan bedrijven en dat men aanwezig is op lokale manifestaties. Er zijn ook commercials te horen op lokale radiozenders.

Overigens is er ook op internationaal vlak één en ander veranderd voor Directo en Thomson Directories: Thomson Directories is inmiddels overgenomen door de Italiaanse gidsenuitgever en dataleverancier Seat. Recentelijk heeft dat bedrijf ook het van origine Franse Consodata binnengehaald. Daarmee is Seat internationaal een grote concurrent aan het worden van VNU. Beide bedrijven hebben telefoongidsen (VNU heeft de Gouden Gids) en beide hebben een groot databestand van consumenten (Seat met Consodata en VNU met Claritas).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content