65.000 FLESJES.
...

65.000 FLESJES.Volgende maand is Yakult een jaar op de markt in ons land. Yakult is een van origine Japans gezondheidsdrankje ; het bevat een melkzuurbacterie die in de maag overleeft en een weldoende uitwerking heeft in het darmkanaal. Een jaar geleden (op 27 maart 1995) berichtte Trends over de komst van Yakult in België. Eerder was het drankje al in Nederland op de markt gebracht. Daar staat ook de fabriek die zorgt voor de West-Europese productie. Wereldwijd verkocht het Japanse bedrijf vorig jaar 20 miljoen flesjes per dag ; dat zijn er inmiddels al 23 miljoen. In ons land worden dagelijks 65.000 flesjes verkocht ; dat is het gemiddelde dat in maart van dit jaar gehaald werd, mede dankzij een televisiecampagne. In januari realiseerde men een dagelijkse verkoop van 40.000 stuks.NIET DE PRIJS."Op dit ogenblik halen we ons streefcijfer," zegt Roger Van Cutsem, die verantwoordelijk is voor sales en marketing van Yakult in ons land. "We mogen niet klagen. We hebben een goede distributie : 100 % in de F1 ( GB en Delhaize), 85 % in de F2 ( Unic en Nopri). We waren in de winkels aanwezig met een speciale promotie, zonder dat we de prijs hebben verlaagd." Yakult zal de prijs niet als wapen hanteren. Zeven flesjes, goed voor de wekelijkse consumptie van één persoon, kosten 100 frank. Aangezien de darmen van de mens eenmaal per dag geledigd worden, is het noodzakelijk het product dagelijks te gebruiken.In het zuiden van het land zal Yakult ook nog een magazinecampagne voeren. Het blijkt namelijk nogal moeilijk te zijn om met de Belgische televisiezenders de Waalse consumenten te bereiken, omdat velen afstemmen op de Franse zenders TF1 en A2. In het noorden liggen de zaken anders : kijkend Vlaanderen is goed te bereiken met de twee zenders van de Vlaamse Televisiemaatschappij (VTM en Kanaal 2) en VT4.CONCURRENTIE.Yakult was niet de eerste in ons land. Danone zag wat de Japanners elders in de wereld deden, en kwam in september 1994 al met een soortgelijk product op de markt onder de benaming Actimel. Inmiddels is die naam een "paraplu-merk" geworden voor verschillende producten die heilzaam zijn voor de gezondheid ; naast het oorspronkelijke Actimel is er nu ook een product dat minder cholesterol bevat. Nutricia is op de markt aanwezig met Fyos, verder is er Vivit en sinds kort ook LC1 van Chambourcy. Allemaal hebben ze die melkzuurbacterie. Yakult blijft echter een "mono-product" : er is alleen het drankje, en niets anders dan het drankje. Van Cutsem is overigens helemaal niet rouwig om de concurrentie. De markt voor dergelijke producten is nieuw, en het is goed dat verschillende bedrijven meedoen om die markt te ontwikkelen. MARKTONDERZOEK.Wie is nu de Yakult-consument ? Wie giet elke dag de inhoud van zo'n flesje door zijn keel ? Bij Yakult weten ze het (nog) niet. Er is nu marktonderzoek aan de gang, waarvan de resultaten in mei van dit jaar aan het bedrijf meegedeeld worden.Yakult heeft wel een 0800-nummer waar de consumenten terecht kunnen met vragen over het product, maar dat levert geen gegevens op omtrent het profiel van de consument. Productinformatie wordt ook in de winkels gegeven via een minibrochure ("Waarom Yakult elke morgen de mens sterkt"). Het aantal demonstraties op de verkooppunten is inmiddels opgevoerd naar 250 per maand.CAMPAGNE VOOR YAKULT Een mono-product : alleen het drankje, en niets anders dan het drankje.