1 JAAR VT4.
...

1 JAAR VT4.Onlangs vierde VT4 zijn eerste verjaardag. Volgens Birgitta De Smet, commercieel directeur van die zender, heeft men het doel bereikt dat bij de start was gesteld : 10 % marktaandeel bij de kijkers jonger dan 44 jaar. "Sterker nog," zegt ze : "we zitten nu al boven de 10 %, en voor sommige programma's halen we 16 %." In Trends van 30 januari 1995 legde De Smet uit wat VT4 moest worden. Ze had het toen over een zender die de kijkersgeneratie van 15 tot 44 jaar zou aanspreken. Door informatie en actualiteitsmagazines, muziek en variété, reality- en talkshows. Door de manier van presenteren. Door mensen als Cas Vander Taelen en Isabelle A, "die hun programma's brengen op een eigen, persoonlijke en soms iets meer gedurfde wijze dan in Vlaanderen normaal is." En ten slotte door de "on air" look uit de koker van Kladaradatsch !, waarin ook de directe VT4-stijl te zien was. BREDER.Is de zender van toen nog wel dezelfde zender van nu ? Waar is Isabelle A, waar is de look van Kladaradatsch !, waar is het oorspronkelijke groen-zwarte logo ? Allemaal weg. "Dat logo was heel herkenbaar in print, maar te doods op het scherm," aldus De Smet. "De kleuren werden niet optimaal gebruikt." Het groen-zwart is nu alweer enige tijd vervangen door geel-blauw-oranje."We zijn ook breder gegaan binnen de doelgroep. VT4 is erin geslaagd een zender te worden voor een jong en dynamisch publiek. We willen iedereen onder de 44 aanspreken met meer actie, meer spektakel." Daarom zijn er nu geheide hitprogramma's als de Vergeet-je-tandenborstel-niet-show, Now or Never, Honeymoon quiz, Liefde op het eerste gezicht. De eerste maanden was men iets te scherp in het omschrijven van de doelgroep, geeft De Smet toe. "Daar is echter een verklaring voor : we moesten veel handicaps overwinnen, we hadden de pers niet echt mee, we visten achter het net om echt goede programma's te kopen. In de eigen producties bieden we nu ook meer spektakel. En we zijn misschien wel toegankelijker geworden. Nadat we een paar maanden bezig waren, werden we meer au sérieux genomen. Het werd toen makkelijker om contracten voor programma's af te sluiten. Nu hebben we de beste series te pakken gekregen."STABIEL.Hoe zit het dan met de kreet dat men "programma's voor de Humo-lezer" zou brengen ? Birgitta De Smet : "Dat hebben we zelf nooit gezegd. We hadden het over de unserved audience, maar dat is dikwijls verkeerd begrepen. Het was de bedoeling in te spelen op kijkers die wat anders wilden." De ambitie om niet-kijkers tot kijkers te maken heeft VT4 nooit gehad : "Dat kan je trouwens ook niet, in één jaar tijd." Het totale aantal tv-kijkers is niet groter geworden ; wel zijn er verschuivingen geweest. De Nederlandse zenders hebben aandeel verloren, VT4 haalde kijkers weg bij de VTM die dan weer wat afpakte van de BRTN.Bestaat er zoiets als de typische verstokte VT4-kijker ? "Ik denk het wel," zegt De Smet. "We hebben een groot publiek, de gemiddelde kijkduur is lang en stabiel. En we ondervinden weinig hinder van 'tegenprogrammering' op andere zenders."Wat de reclame betreft, hebben de laatste vier maanden van 1995 het afgelopen jaar goedgemaakt voor VT4. In het begin liep het wat moeilijk ; men heeft zelfs compensaties moeten geven omdat het beloofde aantal kijkers niet gehaald werd. "Nu zijn compensaties echter niet meer nodig," aldus De Smet.BIRGITTA DE SMET (VT4) Het groen-zwarte logo was heel herkenbaar in print, maar te doods op het scherm.