TWEEDEHANDS.
...

TWEEDEHANDS.Vorig jaar in januari bracht Trends een verhaal over Jan Morren en Ad-Exchange. Morren was de Belgische vertegenwoordiger geworden voor Ad-Exchange, een organizatie die tweedehands reklamefilms op de markt brengt. Kort gezegd komt het principe erop neer dat een adverteerder zijn film beschikbaar stelt voor andere adverteerders ; alleen het packshot moet vervangen worden. De eerste adverteerder verdient nog wat aan de verkoop of verhuur van zijn films, de andere adverteerders hoeven geen stukken van mensen te betalen voor een goede spot. Morren dacht in ons land vooral klanten te zullen vinden onder de bedrijven die op regionale zenders adverteerden, en die niet verder kwamen dan wat we ietwat oneerbiedig zouden kunnen omschrijven als "steenwegspots".TWEE STUKS.Was Ad-Exchange het gat in de markt ? Liep het storm bij Jan Morren ? Dat was niet het geval, zo moet hij bekennen. "We hebben wel een paar spots kunnen verkopen, maar niet de grote massa die we dachten te halen." Het blijkt dat "een paar" hier letterlijk opgevat moet worden : het gaat welgeteld om twee stuks. Het ene bedrijf was een regionaal opererende bank, het andere een brouwerij die op nationaal vlak werkt.Morren, die ook een tv-produktiebedrijf heeft, wijst enkele oorzaken aan voor de toch wat tegenvallende start van Ad-Exchange in België. In de eerste plaats bleek het internationale aanbod in de catalogus niet zo sterk te zijn als hij had gedacht. Daarin is intussen verandering gekomen. Het aantal beschikbare spots is gestegen van 1200 naar 2000 ; de bijkomende 800 waren van goede kwaliteit. Nu komen er drie tot vier spots per dag bij.Een tweede oorzaak is de vrij konservatieve houding van de reklamewereld tegenover het nieuwe initiatief. "We moeten bestaande tradities doorbreken," zegt Morren. "En we hebben ook tegenslagen gekend. Zo hadden we aan Leo Burnett een spot verkocht voor McDonald's, maar op het laatste moment kreeg men daar te horen dat er één enkele spot werd gemaakt voor heel Europa." TWEEDE LEVEN.Ook in andere landen schijnt de start van Ad-Exchange niet zo denderend te zijn geweest. Er moet toch wel een jaar overheen gaan vooraleer het koncept aanslaat in de reklamewereld. Jan Morren : "We gaan er dit jaar hard aan werken. Er is nu ook een bureau in Noorwegen, en dat is goed voor ons : de Noren maken goede spots met veel humor, die dicht bij onze kultuur staan."Sinds mei vorig jaar verzorgt Ad-Exchange ook de koördinatie van de tweemaandelijkse updatings. Ons land ligt centraal, zodat de koerierskosten binnen de perken blijven. Een voordeel is volgens Morren dat hij als één van de eersten de nieuwe aanwinsten te zien krijgt.Ook Belgische adverteerders kunnen hun spots een tweede leven laten leiden in het buitenland via Ad-Exchange. Totnogtoe is slechts één bedrijf daarop ingegaan, maar Morren vond de kwaliteit niet goed genoeg en de zaak ging niet door.JAN MORREN (AD-EXCHANGE) Het gat in de markt blijkt voorlopig niet erg diep te zijn.