GOEDE WIL.
...

GOEDE WIL.Sinds januari van dit jaar is het aantal affichagepanelen in Brussel sterk gedaald ; dat is zeker het geval in de kern van het centrum.In Trends van 7 november 1994 lieten we Robert Van de Roye van Belgoposter aan het woord ; hij vertolkte de mening van de afficheurs over dat verschijnsel. Men was vooral bang dat Brussel (de negentien gemeenten) totaal affiche-vrij zou moeten worden, zodat een nationale postercampagne voortaan onmogelijk zou zijn.In het najaar van 1994 haalden de affichagebedrijven al een 500-tal panelen weg, als blijk van goede wil en in de hoop dat de interessantste plekjes (zoals de invalswegen in de hoofdstad) behouden konden blijven.ZELFDISCIPLINE.Hoe staan de zaken er nu voor ? Christophe Stone, algemeen direkteur van Belgoposter, zegt dat er bij de afficheurs sprake is van een evolutie naar meer zelfdiscipline."Zowel de gemeentebesturen als de affichagebedrijven moeten echter geven en nemen. Dit wil zeggen dat men ons ook de kans moet geven om te werken aan de kwaliteit van de panelen en de omgeving eromheen, " aldus Stone."De verhoudingen tussen gemeentebestuurders en afficheurs zijn de laatste twaalf maanden een stuk verbeterd : er wordt beter naar elkaar geluisterd. Er wordt niet gezegd dat àlles weg moet, maar in samenwerking met de gemeentebesturen kunnen we naar oplossingen zoeken. Het gaat er niet om nu zoveel mogelijk geld te pakken, maar iets te maken dat ook in de toekomst nog kansen heeft. "PRESTIGE.Christophe Stone wijst erop dat de affichagebedrijven "dode" hoeken in de stadsomgeving kunnen verbeteren : niet alleen door er een reklamepaneel neer te zetten, maar ook en vooral door te zorgen voor wat groen met banken, vuilnisbakken en zelfs verlichting.Op 21 november start Belgoposter bijvoorbeeld met een nieuw net van 36 m²-panelen in de vijf grote steden, onder de naam Prestige, waarin al die zaken worden toegepast.Eigenlijk is het vergelijkbaar met wat JC Decaux gedaan heeft met de bushokjes, en More O'Ferrall met de 36 m²-panelen die op een beperkt aantal plaatsen staan. Stone : "More O'Ferrall heeft het idee gehad om minder maar betere panelen te plaatsen. De sektor van de 20 m² moet nu volgen. "INVESTEREN.Volgens de direkteur van Belgoposter heeft de affichagesektor het veel te gemakkelijk gehad in het verleden. Tot 1988 (de komst van VTM) konden die bedrijven veel geld verdienen zonder veel te investeren. Vaak moesten adverteerders al een jaar van tevoren hun panelen reserveren.Dat is nu voorbij. De komst van VTM en later van radioreklame heeft de adverteerders meer mogelijkheden gegeven. Bovendien zijn de gemeentebesturen meer milieubewust geworden."Sommige afficheurs hebben minder verdiend en investeren dus minder. Maar je moet nu juist investeren, " zegt Stone. "Het gaat erom minder panelen te hebben, die kwalitatief echter veel beter zijn. België heeft het grootste aantal panelen in verhouding tot de bevolking. Dat moet naar beneden maar dan moet je wel de mogelijkheden en de toestemming krijgen om de overblijvende plaatsen te verbeteren. "DILEMMA.Hij verwijst naar het vergunningensysteem. Elk jaar opnieuw moeten de bedrijven in Brussel een aanvraag doen om hun panelen te kunnen uitbaten."Op zichzelf is dat niet slecht, maar de gemeentebesturen hebben niet goed ingeschat hoeveel administratief werk dat meebrengt. Heel wat van onze aanvragen voor 1995 zijn nog niet afgehandeld, maar intussen moeten we alweer bijna de aanvragen voor 1996 indienen ! ""We zitten met een dilemma, " aldus Christophe Stone. "Er moeten minder panelen komen, maar we moeten ook de toestemming krijgen om de overblijvende te verbeteren. Dat neemt een jaar in beslag. Als die toestemming wat sneller komt, zal het aantal panelen ook vlugger verminderen. "PRESTIGE, VOOR EN NA Affichagebedrijven kunnen "dode" hoeken in de stadsomgeving verbeteren.