OFFENSIEF.
...

OFFENSIEF.Drie jaar geleden verschenen rond deze tijd advertenties voor het Duitse alkoholvrije bier Gerstel Bräu. Het verrassende was de keuze van de "fotomodellen" en de bijbehorende slogans : zanger Arno ("Arno, nuchter") en filmregisseur Robbe De Hert ("Robbe, alkoholvrij"). "Niet direkt personen die er een biezonder brave levensstijl op nahouden, " schreef Trends op 9 januari 1992.Met die reklame ging Jet Import in het offensief tegen de grote brouwers. Gerstel Bräu was al in 1983 aanwezig op de Belgische markt, lang voordat de grote brouwerijen een alkoholvrije pils in hun gamma opnamen. Via deze campagne wilde men weg van het "me too" : men wilde anders zijn en de drinker van Gerstel Bräu laten weten dat hij een eigen persoonlijkheid had en zich bewust was van wat hij dronk.VERKEERD.Hoe is het Gerstel Bräu sindsdien vergaan ? Volgens Stefaan Bettens van Jet Import is het eigenlijk een droevig verhaal. De campagne, die uitgevoerd werd door reklamebureau Bloomsbury (tegenwoordig Moors-Bloomsbury), heeft goed gewerkt voor het imago van het merk. "Heel veel mensen herinneren zich die advertenties, " zegt Bettens. De reklamewereld bedacht de makers van de campagne zelfs met een Gold Award in het kader van de jaarlijkse prijzen van de Creative Club of Belgium.Op het vlak van de verkoop waar het uiteindelijk om gaat liepen de zaken echter niet zo goed. "De verkoop is ieder jaar afgenomen, maar niet in dezelfde mate als die van de hele markt voor alkoholvrij bier, " aldus Bettens. In 1993 hadden alle merken samen een marktaandeel van zowat 2,5 %. Nu is dat geslonken tot 1,5 %, als het al niet minder is. De oorzaak moet gezocht worden in een verkeerde positionering van het alkoholvrij bier door de grote Belgische merken. Bettens verwijst naar een artikel in het vakblad Horeca News (december 1994), waarin de brouwers de hand in eigen boezem steken en bekennen dat zij de konsument niet voldoende het verschil duidelijk hebben gemaakt tussen gewoon bier en de alkoholvrije produkten.Bettens : "Als je de boodschap geeft dat alkoholvrij bier net hetzelfde smaakt als gewoon bier, dan spreek je niet echt de waarheid. Wij hebben het anders gedaan, maar als importbier kan je de markt niet maken. "Gerstel Bräu is nog altijd op de markt en wordt onder meer verkocht bij Delhaize, Colruyt, Match en Edi. In de horeca heeft men af te rekenen met het feit dat 70 % van de cafés gebonden is aan de grote brouwerijen. In de 30 % vrije cafés zit Jet Import wel met Gerstel Bräu.BEGREPEN.Reklame in de media doet men momenteel niet. In 1993 was men nog aanwezig in de kranten. Het afgelopen jaar beperkte de importeur van het Duitse merk zich tot het klassieke reklamemateriaal voor de cafés en animatie in de supermarkten.Stefaan Bettens : "Het is niet aan ons om de markt om te buigen. Ik denk dat de grote brouwerijen het nu wel begrepen hebben. Jupiler maakte onlangs veel reklame. De 0,5 promille doet momenteel ook wel iets. De kombinatie van de strijd tegen alkohol achter het stuur en het verbeteren van het imago van alkoholvrij bier moet ertoe leiden dat de markt zich herstelt. "Hij voegt eraan toe dat er niet té dramatisch gedaan moet worden over het alkoholvrij bier. "Er zijn te negatieve cijfers gegeven, en dat heeft de markt ook niet geholpen. Ik blijf echter wel in die markt geloven. "GERSTEL BRÄU. Momenteel geen reklame in de media ; hier het klassieke reklamemateriaal voor de cafés.