Pieter van der Does houdt zijn participatie van 6 procent aan en ziet zijn vermogen na de beursgang met enkele honderden miljoenen euro's toenemen. Toch is er zeer weinig kans dat de Nederlandse internetondernemer van adellijke afkomst het succes naar zijn hoofd laat stijgen. "Pieter is een van de meest gefocuste CEO's die ik ooit heb ontmoet. Als hij langs een emmer geld loopt en het staat niet op zijn todolijst die op te pakken, dan laat Pieter hem staan", omschreef een investeerder in Adyen Van der Does onlangs in Het Financieele Dagblad.
...

Pieter van der Does houdt zijn participatie van 6 procent aan en ziet zijn vermogen na de beursgang met enkele honderden miljoenen euro's toenemen. Toch is er zeer weinig kans dat de Nederlandse internetondernemer van adellijke afkomst het succes naar zijn hoofd laat stijgen. "Pieter is een van de meest gefocuste CEO's die ik ooit heb ontmoet. Als hij langs een emmer geld loopt en het staat niet op zijn todolijst die op te pakken, dan laat Pieter hem staan", omschreef een investeerder in Adyen Van der Does onlangs in Het Financieele Dagblad. Van der Does' prioriteit is Adyen uit te bouwen tot een van de belangrijkste betalingsverwerkers ter wereld. Het bedrijf moet nog meer een tussenpersoon worden waar retailers en banken niet omheen kunnen. Adyen verwerkte in 2017 voor 108 miljard euro aan transacties, voornamelijk bij Europese webshops. Van der Does en co dromen van 1000 miljard en daarom nemen ze de andere continenten én de elektronische betalingen in fysieke winkels in het vizier. Adyen betekent 'nogmaals' in het Surinaams en dat mag letterlijk genomen worden. Van der Does en zijn zeer discrete medeoprichter Arnout Schuijff hebben al een betaalbedrijf gebouwd, Bibit. Dat verwerkte onlinebetalingen voor de ontluikende e-commercemarkt en werd voor 100 miljoen euro verkocht aan sectorgenoot Worldpay. Van der Does verhuisde mee en zag met lede ogen aan hoe Bibit verkommerde. Toen zijn concurrentiebeding en dat van Schuijff afliep, richtten ze Adyen op, in 2006. Er waren ondertussen meer concurrenten, maar Adyen veroverde snel zijn plaats op de markt door te focussen op grote klanten en door behalve de klassieke kredietkaart ook nog een paar honderd andere betaalmogelijkheden te ondersteunen. Sinds 2011 is het bedrijf rendabel, ondanks dat het slechts een miniem percentage van de transacties afroomt. De netto-omzet bedraagt 218 miljoen euro, de nettowinst liefst 71 miljoen. Van der Does denkt nog jaren te kunnen groeien tegen 20 tot 30 procent. Maar hij wil niet dat de organisatie daardoor mank zou lopen, dat office politics de overhand nemen op de missie van het bedrijf. Bovendien mag niemand er teren op zijn status of positie. "Ieders bijdrage wordt gemeten. Ook die van Arnout en mij", vertelde hij aan het FD. Door de grote marges en de aanhoudende sterke groei kan Adyen nu met een miljardenwaardering op de beurs starten. Een jaar geleden vond Van der Does een beursnotering nog "niet logisch". De koerswijziging kwam er wellicht omdat Van der Does nu twee vliegen in één klap kan slaan. Sommige investeerders, waaronder Iconiq Capital, de vermogensbeheerder van Mark Zuckerberg en andere techmiljardairs, wilden uitstappen op een moment dat betaalbedrijven zeer gunstige waarderingen krijgen. Sectorgenoot iZettle wou naar de beurs trekken, maar werd onlangs tegen de zeer gunstige waardering van 1,9 miljard euro overgenomen door de marktleider, Paypal. En die andere grote concurrent, Square, is ook aan goed parcours bezig op de beurs. Van der Does wil de hoge waardering ook gebruiken om grote contracten binnen te halen. Begin dit jaar kon Adyen een grote deal sluiten met eBay. Bij de grote Amerikaanse e-commercesite wordt Adyen de belangrijkste betalingsverwerker. Dat was een verrassing, want Paypal was tot 2015 een onderdeel van eBay en verwerkte daardoor nog altijd het gros van de transacties op het e-commerceplatform. En vorige week lekte uit hoe Van der Does erin slaagde als underdog zo'n grote klant af te snoepen. Volgens het FD krijgt eBay een aandeel van 5 procent in Adyen. De deal is een mooie illustratie van het doorzettingsvermogen waarmee Van der Does Alpentoppen en andere bergen bedwong. "Je leert er zo veel van als je op je eigen krachten bent aangewezen, vooral hoe je met je zwakheden met de machtige natuur moet leren om te gaan", zei hij in Intermediair.