‘Focus op de juiste dingen’

Ives Depoortere © Filip De Smet

WIE

Ives Depoortere (54)

WORDT

CEO van de koekjesbakker Jules Destrooper.

WAS

Ives Depoortere heeft een lange ervaring in de sector van massaconsumptiegoederen. Hij was liefst twintig jaar aan de slag bij Unilever. “Ik leerde er de focus te leggen op de juiste dingen. Na jaren te hebben gewerkt in Parijs, kwam ik terug naar België. Er was veel innovatie, alleen werd er te weinig onderscheid gemaakt tussen prioritaire en andere producten. We legden per maand duidelijk de focus op bepaalde producten. Een tweede belangrijke aspect is het samenwerken van de teams: marketing, verkoop, logistiek, financiën.”

In 2007 trok Ives Depoortere naar de frisdrankproducent Orangina Schweppes. Eerst vier jaar als directeur België. “Van verzorgings- en hygiëneproducten bij Unilever ging het naar frisdrank. De horeca werd voor mij een nieuwe wereld. We hebben fantastisch gewerkt, met 135 werknemers.” In 2011 werd hij hoofd Noord-Europa bij Orangina Schweppes. Ives Depoortere merkte hoe Zweden Schweppes meer gebruiken als mixdrank voor cocktails, waar Belgen Schweppes meer als pure frisdrank consumeren.

WIL

Winstgevend groeien staat vooraan in de loopbaan van Ives Depoortere. Bij Orangina Schweppes België klom de omzet van 50 miljoen euro in 2007 naar 64 miljoen euro in 2010. Ook bij de vorige werkgever, Iglo, stond groeien centraal. Ives Depoortere was er de voorbije drie jaar algemeen directeur België. “Ook daar kwam weer meer focus. De kernproducten werden verwaarloosd, er was te veel aandacht voor innovatie. Daarnaast werd de verpakking vernieuwd. En de maaltijdkeuze wordt voortaan weer sterker lokaal bepaald. Hespenrolletjes met witloof en kaas kennen ze in Vlaanderen, maar niet noodzakelijk in het hoofdkantoor in Londen.”

VRIJE TIJD

Supporter voetbalploeg Zulte Waregem, fietsen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content