We trokken op pad met de 118d, de turbodiesel met de stevige instapprijs van 29.400 euro, en raakten onder de indruk van de uitstekende geluidsisolatie. Zodra hij op bedrijfstemperatuur komt, hoor je de viercilinder haast niet meer. De switch van achter- naar voorwielaandrijving hebben de ingenieurs heel knap gespeeld. Met de set-up van het chassis hebben ze ervoor gezorgd dat het typische 'onderstuur' (de voorwielen die in de bocht bij hogere snelheid de neiging hebben rechtdoor te gaan in plaats van in te sturen) bijna helemaal is uitgevlakt. Het resultaat is een uitstekend rijgedrag.

Als bedrijfswagen wordt de 118i (benzine) een belangrijk model voor de Belgische markt. Die versie, met een leuke driecilinder van anderhalve liter, was bij de lancering nog niet beschikbaar. Zijn instapprijs is wel al bekend: 26.950 euro. Zoveel zullen de fleetbeheerders natuurlijk niet betalen. BMW, dat 70 à 80 procent van de 55.000 verkochte 1-reeksen naar de fleet zag gaan, heeft mede dankzij hoge restwaarden altijd uitstekende voorwaarden voor de bedrijfswereld. Het zal deze keer niet anders zijn.