Florès Plantaardige innovaties

De start-up Florès, de handelsnaam van het Naamse bedrijf PhiCroBe, is met een van zijn voedingsinnovaties uit 20.000 producten geselecteerd als finalist in de categorie Innovatie van het Jaar op de internationale voedingsbeurs Sia in Parijs.

Welk product haalde de finale?

Het plantaardige melkequivalent Quinoat, op basis van quinoa en haver. Florès ontwikkelde het product samen met het Haspengouwse merk Graines de Curieux en het zuivelbedrijf Olympia uit het Pajottenland. “Als je kwaliteit wil brengen en tegelijk een toegankelijke prijs wil voor een plantaardig alternatief, dan moet je samenwerken met partners en de voorkeur geven aan lokale leveranciers”, zegt Bernard de Burlin, die PhiCroBe oprichtte samen met Jean-Christophe Duplat en Philippe Limbourg. Het idee ontstond, toen de dochter van Limbourg te horen kreeg dat ze om medische redenen geen gluten of lactose meer mocht eten. Florès wil na een plantaardige tegenhanger voor melk ook een alternatief voor yoghurt ontwikkelen.

Is dit het enige product?

Nee, Florès ontwikkelde onder meer ook een smeerpasta voor op de boterham, een plantaardig roomequivalent om mee te koken en plantaardige ijsjes. Een deel van de producten is nu nog op de markt onder de merknaam Prétexte. Dat was de oorspronkelijke merknaam. De ijsjes kwamen erbij nadat PhiCroBe Florès had overgenomen. De naam verwijst naar Jesus Florès, de bioboer die de ijsjes ontwikkelde. Omdat Prétexte een wat negatieve connotatie heeft, besloot het bedrijf voortaan Florès als merknaam te gebruiken voor al zijn producten.

Hoe is het bedrijf gefinancierd?

Bij de oprichting in 2018 brachten de drie vennoten 112.000 euro in, aangevuld met een banklening. Later stapte Namur Invest in het bedrijf, net als de businessangel Côme de Cherisey, een voormalige CEO van de restaurantgids Gault & Millau International. Hij kent Philippe Limbourg, die voor Gault & Millau België werkte.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content