Scooters blijven een populair alternatief in het drukke verkeer. Ze zijn goed voor zo'n 30 procent van de nieuw ingeschreven gemotoriseerde twee- en driewielers. De meeste scooters zijn 125 cc-exemplaren. Niet toevallig, want wie meer dan twee jaar het rijbewijs B op zak heeft, mag met een 125 cc-motor of -scooter de weg op, op voorwaarde dat het vermogen van de 125 cc'er de 15 pk niet overschrijdt. Wie na mei 2011...

Scooters blijven een populair alternatief in het drukke verkeer. Ze zijn goed voor zo'n 30 procent van de nieuw ingeschreven gemotoriseerde twee- en driewielers. De meeste scooters zijn 125 cc-exemplaren. Niet toevallig, want wie meer dan twee jaar het rijbewijs B op zak heeft, mag met een 125 cc-motor of -scooter de weg op, op voorwaarde dat het vermogen van de 125 cc'er de 15 pk niet overschrijdt. Wie na mei 2011 het rijbewijs B heeft behaald, moet wel vier uur scholing volgen. Is zo'n 125 cc'er gemakkelijk? Zeker voor stadsverkeer en voor korte afstanden met weinig snelwegkilometers. In de stad en op de buitenwegen kan zo'n scooter (en ook de 125 cc-motoren) goed mee met de rest van het verkeer en door het lage gewicht en de smalle bouw kun je er aan de verkeerslichten gemakkelijk mee tussen de rijen stilstaande auto's door. In fileverkeer op de snelweg kun je met een 125 cc'er ook mobiel blijven. Maar zodra het verkeer daar vlot doorstroomt, is het aanpassen: je behoort tot de langzamere verkeersdeelnemers. Meerdere merken bieden ook scooters met drie wielen aan: twee wielen voor en één achter. Yamaha heeft de 125 cc Tricity in zijn gamma. De drie wielen moeten je een beter stabiliteitsgevoel geven. Een voordeel is ook dat er door de extra kilo's vooraan een betere gewichtsverdeling is. De twee voorwielen maken de scooter niet breder, zodat je er in druk verkeer nog altijd makkelijk mee kunt manoeuvreren. Voor het modeljaar 2017 heeft Yamaha de Tricity uitgerust met een nieuwe 'Blue Core'-krachtbron die meer vermogen levert, sneller accelereert én minder verbruikt. Een nadeel van alle scooters en motoren is dat je onbeschermd bent tegen het weer. De koude heeft vooral invloed op de handen en de voeten. Accessoires kunnen een oplossing zijn: moffen over het stuur en een water- en winddicht dekzeil. We reden met een Tricity die daarmee was uitgerust en waarop ook een groter windscherm was gemonteerd. Bij temperaturen van 3 à 4 graden was een rit van 60 kilometer (stad en snelweg) zeer doenbaar, zelfs met dunnere handschoenen voor het tussenseizoen. AVP