Morgen, vrijdag 2 juli, vindt in het Brugse Concertgebouw 'Flanders Logistics - Samen slim en sterk' plaats. Hilde Crevits, minister van Mobiliteit en Openbare Werken, lanceert er de 'logistieke consulenten'. Dat zijn adviseurs die be-drijven begeleiden over de bundeling van goederenstromen. "Te veel containers rijden of varen met halflege laadruimte over onze infrastructuur", stelt Crevits (CD&V) vast. "Wij willen de informatie over goederenstromen bundelen, verwerken en verspreiden. En neen, we komen hierbij niet in het vaarwater van profes-sionele adviseurs, die deze informatie in praktijk verwerken."
...

Morgen, vrijdag 2 juli, vindt in het Brugse Concertgebouw 'Flanders Logistics - Samen slim en sterk' plaats. Hilde Crevits, minister van Mobiliteit en Openbare Werken, lanceert er de 'logistieke consulenten'. Dat zijn adviseurs die be-drijven begeleiden over de bundeling van goederenstromen. "Te veel containers rijden of varen met halflege laadruimte over onze infrastructuur", stelt Crevits (CD&V) vast. "Wij willen de informatie over goederenstromen bundelen, verwerken en verspreiden. En neen, we komen hierbij niet in het vaarwater van profes-sionele adviseurs, die deze informatie in praktijk verwerken." Flanders Logistics heeft vier pijlers: logistiek, havens, luchttransport en binnenvaart. De minister pareert de kritiek dat ViA en Flanders Logistics de kenmerken vertonen van een aankondigingsbeleid zonder veel concrete verwezenlijkingen. "Flanders Logistics is geen praatbarak. Ooit was het logistieke beleid verspreid over 37 documentjes. Niet meer. Tijdens de vorige legislatuur was Kris Peeters bevoegd voor logistiek en havens en ikzelf voor Flanders Inland Shipping Network. Nu zijn al die bevoegdheden bij één minister geconcentreerd. Dat biedt de kans op een overkoepelende visie en aanpak." De minister geeft als voorbeeld Flanders Port Area, dat de vier Vlaamse havens overkoepelt. "Het is van belang dat het commerciële netwerk van de havens doordrongen is van de gedachte dat de havens heel logistiek Vlaanderen moeten promoten. De havenvertegenwoordigers moeten in hun koffer in het buitenland steeds informatie hebben over het bredere geheel. Belangrijk is ook dat de havens samen ageren om hun belangen te verdedigen. Op dit eigenste moment wordt op Europees niveau beslist waar de belangrijkste spooraders komen. Al onze havens hebben er belang bij dat Vlaanderen niet wordt genegeerd." Eerder werd al beslist dat onder een gemeenschappelijke structuur de drie sluizen in Antwerpen, Zeebrugge en op het kanaal Gent-Terneuzen worden gefinancierd. Binnenkort valt een beslissing over het aandeel dat de havens zelf voor hun rekening moeten nemen. Minister Crevits: "Voorwaarde is in elk geval dat alle havens een deel van de kosten voor zich nemen op basis van onder meer hun financiële draagkracht. Antwerpen is nu eenmaal groter dan die andere havens. Antwerpen zal sneller kunnen starten met de bouw van de nieuwe sluis omdat er al een bouw- en milieuvergunning is." Over het belangrijkste mobiliteitsdossier van Vlaanderen, de Lange Wapper/tunnel in Antwerpen, blijft Crevits op de vlakte. "Ik verwacht snel advies, zodat we deze zomer kunnen beslissen", klinkt het. Antwerpse havenkringen vrezen dat het dossier muurvast zit door de tweespalt tussen burgemeester Patrick Janssens - die geen brug wil - en Bart De Wever (N-VA), na zijn verkiezingsoverwinning een geduchte politieke tegenstrever in Antwerpen. Crevits: "We laten de Vlaamse mobiliteit toch niet verzanden? Ik ben misschien te veel een nuchtere West-Vlaamse, maar het dubbelbesluit van de regering is heel duidelijk. Ik reken er op dat iedereen zich aan die afspraak houdt. We gaan de beslissing niet uitstellen tot na de volgende verkiezingen. Misschien is er dan geen geld meer voor. Wie gaat dat dan verkopen aan de Antwerpenaars?" H.B.