‘Fiscaal opbod met internetbelasting’

© D. TERMONIA

Begin december blokkeerden Frankrijk en Duitsland een Europees voorstel om de omzet van internetbedrijven te belasten tegen 3 procent. In maart moet er een nieuw voorstel op tafel komen. Isabel Verlinden, Global Transfer Pricing Leader van de adviesgroep PwC, vreest dat overheden elk hun eigen digitax uitwerken. Het opbod is al bezig.

Was het verzet van Duitsland en Frankrijk tegen de Europese digitaks terecht?

ISABEL VERLINDEN. “De Europese Unie wilde Google, Facebook en andere Amerikaanse internetgiganten treffen. Maar veel technologiebedrijven maken nog geen winst en zo’n omzetbelasting kan hen ‘kapotbelasten’. Duitsland vreesde dat een verminderde activiteit de logistiek van de internetbedrijven in zijn regio kon treffen. En Frankrijk zag het oorspronkelijke voorstel verwateren en hoopt dat in maart een nieuwe belasting op tafel komt. Vreemd genoeg kondigde de Franse president Emmanuel Macron enkele dagen na de verwerping aan om vanaf januari 2019 al een belasting op de omzet van internetbedrijven te heffen. Die moet een half miljard opleveren. Dat druist in tegen het internationale principe dat een belasting eenvoudig en eerlijk moet zijn.”

Ondernemingen zijn vragende partij om constructief mee te denken

De Europese Unie zou tegen maart nog een voorstel uitdokteren. Is dat realistisch?

VERLINDEN. “Moeilijk. Ierland en andere kleine landen, die de Europese zetel van veel internetbedrijven herbergen, hebben elk een veto tegen Europese belastingvoorstellen. In de aanloop naar de Europese verkiezingen zullen de politici moeilijk tot een vergelijk komen.

“Ik vrees wel een resem aparte maatregelen. Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk werken aan een eigen digibelasting. Er is een internationaal een fiscaal opbod op de winst van de internetbedrijven. Zo bepaalt het Amerikaanse Global Intangible Low-Taxed Income dat de fictieve winst – berekend op basis van de activa van Amerikaanse bedrijven in het buitenland – belast wordt tegen 10,5 procent. Vroeger bleef hun buitenlandse winst buiten schot.

“Een lawine aan gevallen van dubbele belasting komt op de internetondernemingen af. Ik erken onmiddellijk dat er iets schort aan het internationale belastingsysteem, dat dateert van de jaren dertig. Toen kon je enkel verkopen met ‘stenen en cement’. Nu gebeurt de productie en de verkoop via digitale streaming, de cloud, sociale media, enzovoort. Het kan politiek aantrekkelijk zijn een winstbelasting te heffen waar de gebruikers zitten, maar daarvoor bestaat de btw al.

“Ondernemingen zijn vragende partij om constructief mee te denken, maar ze willen slechts een maal belasting betalen op hun winst. Waar dat gebeurt, maakt hen minder uit, want de tarieven groeien toch naar elkaar toe. Een idee is om de internetbedrijven te beschouwen als een soort ‘wereldwijd franchisesysteem’. Op de investeringen die ze dan globaal doen om consumenten in een land of een regio te bereiken, kan eventueel een fictief rendement worden berekend, dat dan belast kan worden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content