Filmvondsten/L’Age d’Or

Filmvondsten/L’Age d’Or: van 1 t/m 20 juli in het Brusselse Filmmuseum, Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel. Info: tel. 02 507 83 70, www.filmarchief.be

D e Filmvondsten/L’Age d’Or – twee filmevenementen die sinds 1996 zijn samengevoegd – werden door het Brusselse Filmarchief in het leven geroepen om de kwaliteitsfilm in België te bevorderen.

Concreet komt het erop neer dat 22 nog niet aangekochte films – voor een groot deel uit de Cannes-oogst – worden geprogrammeerd. Uiteindelijk bekroont de jury uit die selectie vijf prenten. De geldprijs dient als lokmiddel voor de avontuurlijk ingestelde distributeur die de prent eventueel wou aankopen, maar wegens het weinig aantrekkelijke commerciële karakter nog niet in zijn catalogus heeft opgenomen.

Neem nu bijvoorbeeld ‘Tropical Malady’ (of ‘Sud Pralad’) van de Thaise cineast Apichatpong Weerasethakul. Voor Quentin Tarantino en zijn jury op het recente filmfestival van Cannes werd de prent goed genoeg bevonden voor een juryprijs. De extreem minimalistische vertelstijl van Weerasethakul joeg (zoals zijn ‘Blissfully Yours’ uit 2002) een groot deel van de aanwezigen de zaal uit. De meerderheid van de hedendaagse toeschouwers, die gewend zijn aan een up-tempo vertelstijl en liever naar de bios gaan ‘voor het verhaal’, hebben aan de trage, observerende stijl van Weerasethakul geen boodschap. Nochtans is ‘Tropical Malady’ een van de weinige meesterwerken die we tijdens de jongste Cannes-editie mochten smaken. De binding tussen mens en natuur speelt een grote rol. ‘Tropical Malady’ is een allegorische en spirituele zoektocht. In het eerste deel wordt de aanzet gegeven voor een vertelling over de verliefdheid tussen twee mannen. Het tweede deel neemt een totaal andere wending en bestaat uit de dooltocht van een van beiden door de jungle. Weerasethakuls sfeerschepping is in dit deel verpletterend en hypnotiserend. ‘Tropical Malady’ is zowel inhoudelijk als vormelijk een gedoodverfde winnaar van de L’Age d’Or-prijs.

De door publiek en pers bejubelde Uruguayaanse productie ‘Whisky’ (bekroond met een Fipresci– en Un Certain Regard-prijs) is een melancholisch getinte, maar verrassend fris vertelde komedie. De prijs van de Jongerenjury ging naar ‘Kontroll’ van Nimrod Antal. Deze in de metrogangen van Budapest gesitueerde actiethriller volgt de belevenissen van een groepje aberrante controleurs die een seriemoordenaar op de hielen zitten. De hip ogende vertelstijl, de humor en de overdaad aan mediumshots waren niet aan ons besteed.

De veeleisende cinefiel vindt gegarandeerd zijn gading in ‘Los Muertos’ (ook een L’Age d’Or-prijs waard) van de Argentijnse filmmaker Lisandro Alonso. De tocht van een man door de jungle, het slachten van het lam, de honing, de kleren en de wijn die hij meeneemt naar zijn familie hebben gegarandeerd hun religieuze betekenis. Alonso houdt alles bewust vaag en deze favoriet van Olivier Père (de nieuwe programmadirecteur van de Quinzaine des Réalisateurs) is daardoor multi-interpretabel. De sterk etherische sfeer en de afwezigheid van narratieve structuur maken van ‘Los Muertos’ een bijzonder contemplatieve kijkervaring.

Tot slot tippen we nog ‘The Weeping Meadow’ van de Griekse grootmeester Theo Angelopoulos en ‘Tout de Suite’ van Benoît Jacquot. De coming-of-age plot van ‘Tout de Suite’ observeert de emoties en verlangens van een studente aan de kunstacademie die verliefd wordt op een gangster. Jacquot beperkt zich in dialogen en mise-en-scène tot het essentiële. Zoals de protagoniste in de film voortdurend schetsen maakt, zo is ‘Tout de Suite’ een vluchtige, maar rake schets van een meisje in film noir-stijl.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content