Wat er ook van zij: jaarlijks biedt het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent een boeiende compilatie van nieuwe films, klassiekers en filmproducties die al het mooi weer maakten op buitenlandse festivals. Zo programmeerde Berlijn vorig jaar de 70 mm-kopij van Kubricks ' 2001. A Space Odyssey'. Gent haalt deze prachtige 70 mm-versie voor één dag naar de Decascoop. De Competitie 'The Impact of Music on Film' bevat een gevarieerde en ...

Wat er ook van zij: jaarlijks biedt het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent een boeiende compilatie van nieuwe films, klassiekers en filmproducties die al het mooi weer maakten op buitenlandse festivals. Zo programmeerde Berlijn vorig jaar de 70 mm-kopij van Kubricks ' 2001. A Space Odyssey'. Gent haalt deze prachtige 70 mm-versie voor één dag naar de Decascoop. De Competitie 'The Impact of Music on Film' bevat een gevarieerde en uitstekende selectie filmproducties van over de hele wereld. In de 'eskimo'-film ' Atarnajuat: The Fast Runner' speelt de muziek een bijna even grote rol als de mise-en-scène. Het drama is minimaal, maar de hypnotiserende kracht die van Zacharias Kunuks beeldregie uitgaat, is impressionant. In Hou Hsia-hsiens ' Millennium Mambo' overheersen de sfeerschepping en muziek op het drama. Hou volgt de dagelijkse bezigheden van een trits jonge Taiwanezen. Zijn maatschappijbeeld is somber. De jongeren uit ' Millennium Mambo' bewegen zich voort op techno, seks en genotsmiddelen, maar de tunnel van hun leven (door Hou in zijn schitterende openingsshot gereveleerd) leidt nergens naar. Wie houdt van kitsch, pulp en cult, mag het Thaise ' Tears of the Black Tiger' niet missen. Maar deze film van Wisit Sasanatieng is eerder een curiosum dan een must. De fifties-stijl en de cartooneske parodieën op de soap zijn bijzonder leuk, maar gaan na verloop van tijd vervelen. De film-noir ' The Deep End' van het duo McGehee & Siegel kan buigen op een ijzersterke vrouwenrol (een schitterende Tilda Swinton) en een beklemmende sfeerschepping. Gastprogrammator Cis Bierinckx (curator aan het Walker Arts Center van Minneapolis) stelt in zijn eigenzinnig samengestelde selectie _ niet toevallig ' A Look Apart' genoemd _ een vraag naar de toekomst van de film. Zijn keuze bestaat uit (hoofdzakelijk) debuutfilms van regisseurs die op een originele en creatieve manier omspringen met de relatie tussen beeld en verhaal. In een festival waar filmmuziek het hoofdthema uitmaakt, mogen een aantal concerten niet ontbreken. Op dinsdag 16 oktober concerteert Praga Khan naar aanleiding van de film ' Falling' in Vooruit. Robert Wienes ' Orlacs Hände' (1924) werd van een nieuwe score voorzien. De wereldpremière van dit evenement gaat door in de Vlaamse Opera op 14 oktober. Het dubbelconcert van Elmer Bernstein en Gabriel Yared in De Bijloke sluit het festival op 18 oktober af. Piet GoethalsVan 8 t.e.m. 18 oktober.Info: [{phone}]0900-843 00 of www.filmfestival.be