Het Rotterdamse filmfestival heeft zich van bij de start geprofileerd als een filmfestival dat een platform biedt aan debuterende cineasten uit alle hoeken van de wereld, you name them: Wim Wenders, Jim Jarmusch, Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog, Tsai Ming-liang, Wong Kar-wai, Zhang Yimou, Sharun Bartas, Atom Egoyan en Sergei Paradzhanov kregen wereldfaam via Rotterdam.
...

Het Rotterdamse filmfestival heeft zich van bij de start geprofileerd als een filmfestival dat een platform biedt aan debuterende cineasten uit alle hoeken van de wereld, you name them: Wim Wenders, Jim Jarmusch, Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog, Tsai Ming-liang, Wong Kar-wai, Zhang Yimou, Sharun Bartas, Atom Egoyan en Sergei Paradzhanov kregen wereldfaam via Rotterdam. Rotterdam is al 35 jaar hét trefpunt van radicale filmmakers. Op het - sinds enkele jaren uit zijn voegen barstende - festival vind je geen mainstream. Je gaat naar Rotterdam om er de ontdekkingen van morgen te doen of het werk van gevestigde auteurs te zien. De eigenzinnige visie van de festivaldirectie krijgt ook een verlengstuk in de rand-activiteiten. Zuivere cult en pure kunst komen zowel in de bioscoop als in het museum aan bod. Jan Verheyen komt er de try-out van zijn nieuwe editie van de 'Nacht van de Wansmaak' voorstellen, die pas vanaf 13 oktober 2006 bij ons te zien zal zijn. In de 'Cinema of the Future: Sturm und Drang'-sectie werden volgende Belgische (co)producties opgenomen: 'Een Ander Zijn Geluk' (Fien Troch) en 'Battle in Heaven' (Carlos Reygadas) zijn bij ons al te zien. Guillaume Malandrins 'ça m'est égal si demain n'arrive pas' en Yves Le Moines 'Vendredi ou un autre jour' gaan er in première. Edwin Carels (ex-medewerker van onder meer Klara, nog steeds verbonden aan het Muhka en sinds enkele jaren vaste medewerker aan het Rotterdamse festival) mag zijn visie op beeld en cultuur weer de vrije teugels geven in de sectie 'Exploding Cinema' - voor de gelegenheid tot 'Exploding Televison' omgedoopt. Carels richt zich daarin op recente ontwikkelingen binnen de digitale technologie die een invloed hebben op of tot veranderingen leiden in de (audio)visuele cultuur. Dit jaar wordt het centrum voor hedendaagse kunst Witte de With omgevormd tot een tv-commune waar kunstenaars, media-activisten en televisiemakers hun producten voorstellen. Carels wil onderzoeken wat televisie kan zijn. 'Exploding Television' beoogt geen kritiek op de huidige situatie van het televisielandschap. Carels wil een constructief debat op gang brengen en via het werk van alternatieve televisiemakers een positief signaal uitzenden. 'Exploding Television' manifesteert zich tevens via VPRO Digitaal en de lokale televisie en op de site www.explodingtelevision.net. 35ste International Film Festival Rotterdam, van wo 25/1 t.e.m. zo 5/2 op verschillende locaties in Rotterdam. Info: www.filmfestivalrotterdam.comPiet Goethals