Het filmfestival van Oostende koos voor zijn tweede editie een vroegere startdatum. Een goede zet: niet alleen profiteert het festival op die manier nog van de vakantiegangers, bovendien loopt het Oostendse filmfestival daardoor parallel met de festivals van Venetië en Deauville. De Koningin der Badsteden hoopt in de toekomst dan ook de rode loper te kunnen uitrollen voor de Hollywoodsterren die al zijn overgevlogen naar voornoemde filmfestivals.
...

Het filmfestival van Oostende koos voor zijn tweede editie een vroegere startdatum. Een goede zet: niet alleen profiteert het festival op die manier nog van de vakantiegangers, bovendien loopt het Oostendse filmfestival daardoor parallel met de festivals van Venetië en Deauville. De Koningin der Badsteden hoopt in de toekomst dan ook de rode loper te kunnen uitrollen voor de Hollywoodsterren die al zijn overgevlogen naar voornoemde filmfestivals. De gebroeders Dardenne luisteren de vooropening van het Oostendse film-festival op met het bekroonde 'Le Silence de Lorna'. De prent komt de dag erna uit in de bioscoop. 'Le Silence de Lorna' sleepte tijdens Cannes 2008 de prijs voor het beste scenario in de wacht. Jean-Pierre en Luc Dardenne weken weinig af van het pad dat ze ook al bereden in 'La Promesse' (1996), 'Rosetta' (1999), 'Le Fils' (2002) en 'L'Enfant' (2005). Het verteltempo is iets rustiger en de camera zit niet meer voortdurend op de huid van de protagonisten. Maar dat betekent niet dat het verhaal over de Albanese vrouw Lorna, die een schijnhuwelijk aangaat met de drugsverslaafde Claudy om de Belgische nationaliteit te bekomen, gespeend zou zijn van energie. Na Arno is dit jaar Tom Barman ceremoniemeester van dienst. Hij mocht meteen ook zijn minifestival binnen het festival opzetten. Barmans selectie behelst een waaier aan komedies. De screwballkomedie 'Flirting with Disaster' gaat hand in hand met het tragikomische van Woody Allen en de droge humor van de Fin Aki Kaurismäki. Of houdt u meer van de hitzwarte Belgische culthit 'C'est arrivé près de chez vous' en de vrolijke creatieve gekte van de Coens 'The Big Lebowski'? Naast de vaste onderdelen zoals binnen- en buitenlandse televisiereeksen, games en rockfilms - aangevuld met livecon-certen in de binnenstad - moeten de avant-premières het grote publiek lokken. 'Hell Boy 2', 'Mirrors', 'Red Belt', 'Bangkok Dangerous' en 'Mamma Mia' vormen de publiekstrekkers. Absolute top is de maffiatragedie 'Gomorra' van Matteo Garrone, waarin de achterbuurten van Napels het decor vormen voor verschillende en kriskras door elkaar vertelde verhalen over de Napolitaanse maffia. Pakkend! Al even aangrijpend en voor elke fotografieliefhebber een must see, is de documentaire over de Amerikaanse fotografe Annie Leibovitz: 'Life through a lens'. VAN 27/8 (VOOROPENING) T/M 6/9 IN KINEPOLIS, KONINGIN ASTRIDLAAN 12, EN CINé RIALTO, LANGESTRAAT 39, OOSTENDE. TEL.: 059 50 25 00, www.filmfestivaloostende.be Piet Goethals