FILE VERMIJDEN

MET DE BOOT NAAR BRUSSEL?

Wie verleden week anderhalf uur in de file stond tussen Antwerpen en Brussel, zal ongetwijfeld hebben nagedacht over alternatieven. Vandaag zijn dat enkel de trein en de bus. Morgen een catamaran?

In opdracht van nv De Lijn en nv Zeekanaal onderzoekt het studiebureau Tritel in hoeverre de binnenvaart kan bijdragen tot de ontlasting van het pendelaarsverkeer van en naar Brussel. Meer concreet wordt het traject over het Zeekanaal tussen Zemst en Brussel (Sainctelette) bestudeerd. In november buigen de opdrachtgevers zich over de resultaten.

Freddy Van De Weghe, directeur Techniek en Exploitatie, volgt het dossier op voor De Lijn. “Het volledige binnenvaarttraject Antwerpen-Brussel maakt weinig kans om ingeschakeld te worden, omdat sluizen het vervoer van pendelaars te zeer vertragen,” zegt hij. “Als we catamarans inzetten, zou de vaart Zemst-Brussel, afhankelijk van het aantal tussenstops, een halfuur tot drie kwartier duren.”

Volgens Van De Weghe zijn de beperkte verbindingen met het “achterland” van Zemst een probleem voor de inschakeling van de binnenvaart. Zo zal een park and sail-regeling het wegennet tussen de E19 en Zemst enorm belasten. Wie

‘s morgens met zijn auto van Antwerpen naar Brussel trekt, wordt bovendien al veel eerder dan in Zemst met files geconfronteerd. Ook zou voor de inzet van de bussen van De Lijn hoe dan ook een parking moeten worden aangelegd in Zemst.

“We moeten minstens 100 miljoen – een zuivere raming – investeren om het project techisch haalbaar te maken,” aldus Van De Weghe. “Wat de economische haalbaarheid betreft, moet een en ander nog worden onderzocht. Nederland heeft al ervaring met dergelijke projecten, maar dat land is nog meer op water gericht dan Vlaanderen. Hetzelfde geldt voor Sydney, waar dergelijke pendeldiensten voor passagiers al bestaan.”

De Lijn wil ook onderzoeken in hoeverre de zogenaamde “trekwegen” naast de Vlaamse binnenvaartwegen kunnen worden ingeschakeld in het netwerk. “Zo is er een traject mogelijk tussen Vilvoorde en Willebroek,” weet Van De Weghe. Eventueel kan ook van het Albertkanaal worden gebruikgemaakt om het traject Antwerpen-Limburg te ontlasten.

Van De Weghe besluit: “Er is een potentieel. Maar we moeten gedetailleerd becijferen in hoeverre dat kan worden bereikt. Eigenlijk is de kernvraag bij dit debat: willen wij een prijs betalen voor mobiliteit?”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content