Evenement

Van 4 tot en met 9 juli rijden dertig ex-coureurs en bekende en onbekende fietsliefhebbers met de sportfiets van Parijs naar het Italiaanse Modena. Daar is een van de fabrieken van het luxeautomerk Maserati gevestigd. Het evenement dient om geld in te zamelen voor een goed doel -- Rêves, een initiatief om dromen van ernstig zieke kinderen waar te maken -- maar het is voor Maserati ook een manier om bij zijn doelgroep reclame te maken voor zijn luxewagens.
...

Van 4 tot en met 9 juli rijden dertig ex-coureurs en bekende en onbekende fietsliefhebbers met de sportfiets van Parijs naar het Italiaanse Modena. Daar is een van de fabrieken van het luxeautomerk Maserati gevestigd. Het evenement dient om geld in te zamelen voor een goed doel -- Rêves, een initiatief om dromen van ernstig zieke kinderen waar te maken -- maar het is voor Maserati ook een manier om bij zijn doelgroep reclame te maken voor zijn luxewagens. De rit is een initiatief van Maserati West Europe met hoofdkantoor in Parijs, waar ook de Belgische activiteiten onder vallen. De dertig deelnemers -- onder wie enkele Belgen -- betalen 3750 euro per persoon. In dat bedrag zit 1 euro per afgelegde kilometer voor het goede doel. Dit jaar wordt de tweede editie van de rit georganiseerd. Maserati is in ons land vooral actief als partner van polo-, zeil- en golfevenementen. "Fietsen is een mooie sport en we kunnen ons met Paris-Modena verbinden met een goed doel", zegt Laurent De Backer van Maserati Belux. Ook in andere regio's van Europa is Maserati actief met sportfietsen. In Engeland is het merk de hoofdsponsor van Tour de Yorkshire Ride. In Nederland is het een partner van de KlimClassic die in de Voerstreek en de Ardennen wordt gereden. "Veel van onze klanten fietsen", zegt De Backer. "Veel zakenmensen en politici beoefenen de sport ook. Fietsen heeft de afgelopen decennia aan sociale status gewonnen. Dat blijkt onder meer uit de studie Vlaanderen sport! van de onderzoeksgroep Sport- en Bewegingsbeleid van de KULeuven. In 1979 stond wielertoerisme nog onderaan in de socialestatuspiramide van de sport. Veertig jaar later is het fors opgeklommen. De fiets past ook in het beleid van Maserati om een breder publiek in het luxesegment aan te spreken. Maserati, een onderdeel van Fiat Chrysler Automobiles (FCA), is de jongste twee jaar niet alleen in het segment van hoge luxe actief, maar met het Ghibli-dieselmodel ook in de categorie van de luxesedan. "De prijzen zijn ook aangepast", zegt De Backer. "De Ghibli kost 68.000 euro. Daarvoor hadden onze auto's altijd een prijs van meer dan 100.000 euro. We hebben nu een volledig gamma in het highend- en luxepremiumsegment." Aan de onderkant van dat segment gaat het automerk de strijd aan met BMW 5, Audi A6 en Mercedes E. Voor 2016 staat de Maserati Levante op het programma, een luxe-SUV. Maserati heeft de naam een duur, sportief merk te zijn. Wie is de doelgroep van het luxewagenmerk? "Dat is moeilijk te zeggen", zegt De Backer. "Mensen die een luxueuze, dure auto kunnen kopen." Maar met de toegankelijkere dieseluitvoering wordt het merk nu ook bereikbaar voor vrije beroepers, zelfstandigen en hogere kaderleden. Daarom focust Maserati in ons land nu ook meer op leasingfirma's en fleeteigenaars. AD VAN POPPEL