Enkele van de wielerploegen die komend weekend het Belgische wielerseizoen op gang trappen, stelden hun nieuwe renners en truitjes in januari voor op de Kortrijkse fietsbeurs Velofollies. Met zijn 33.000 bezoekers en 350 standhouders is die beurs, die aan haar achtste editie toe was, uitgegroeid tot de grootste in de Benelux. "Het kan een van onze grootste beurzen worden", zegt organisator Pieter Desmet van Kortrijk Xpo.
...

Enkele van de wielerploegen die komend weekend het Belgische wielerseizoen op gang trappen, stelden hun nieuwe renners en truitjes in januari voor op de Kortrijkse fietsbeurs Velofollies. Met zijn 33.000 bezoekers en 350 standhouders is die beurs, die aan haar achtste editie toe was, uitgegroeid tot de grootste in de Benelux. "Het kan een van onze grootste beurzen worden", zegt organisator Pieter Desmet van Kortrijk Xpo. Velofollies begon als een kleine beurs die sterk gericht was op mountainbikes, maar ondertussen is de hele fietsensector er present. "Een belangrijke trend op de jongste editie was de elektrische fiets. Die is betaalbaarder geworden en er zijn heel wat fiscale voordelen aan gekoppeld, omdat hij geschikt is voor het woon-werkverkeer", aldus Desmet. "We hebben ook gemerkt dat vrouwen erg geïnteresseerd zijn in outdoorfietsen." De technologiefederatie Agoria schakelde sinds de Olympische Spelen van 2012 in Londen een versnelling hoger om de Belgische fietsindustrie in de schijnwerpers te zetten. Dat gebeurde onder meer via initiatieven zoals het Belgian Cycling Paradise in het Belgium House, de Belgische hub voor fans tijdens de Spelen. "We hebben er België als fietsland gepromoot", zegt Bert Mons van Agoria. Volgens de federatie genereren de bedrijven die fietsen produceren en assembleren 60 miljoen euro omzet per jaar, en geven ze werk aan zo'n 500 mensen. "Het zijn vrij stabiele bedrijven met constante cijfers, die al lang actief zijn in de sector. Maar de populariteit van de elektrische fiets en van de dure fietsen van het hoogste segment kan wel positief zijn voor hun omzet." Zulke initiatieven zijn goed nieuws voor bekende Belgische fietsenmerken zoals Oxford, Granville, Thompson, Minerva, Eddy Merckx Cycles en Museeuw Bikes, maar ondernemers zien in de populariteit van de fiets nog veel meer zakenkansen. Die variëren van kleinschalige nieuwe merken tot meer onverwachte initiatieven. De zelfstandige fietshandelaar probeert zijn marges te verhogen door met goedkope frames uit Azië zelf een fietsmerk te maken. Er ontstaan winkelketens zoals Fiets!. Nieuwe ambachtelijke fietsmerken als Jaegher en Marcel Kint richten zich op een lucratieve nichemarkt. Afgeleide producten zoals fietskledij en accessoires moeten de marges verhogen, en rond het fietsen ontstaan steeds meer diensten. Fietsvakanties zijn al langer bekend, maar het Ingooigemse Cycling Support zorgt dat de fietstoeristen ook gemakkelijk op hun bestemming raken. Het verhuurt bussen die negen personen en acht fietsen kunnen vervoeren. En Slipstreamwheels biedt fietsers de mogelijkheid wielen te testen of te huren. In Mechelen gaat rond 20 maart met Le Peloton de Paris een fietsbar open. Het concept doet denken aan de Gentse Wasbar, die het traditionele wassalon opwaardeerde door het in een modern jasje te steken en het te combineren met diensten zoals een café of een kapsalon. Terwijl een hersteller de fiets onder handen neemt, kan de klant er een koffie of een streekbier drinken, terwijl hij bladert in een fietsmagazine of kijkt naar een wielerwedstrijd op de televisie. BENNY DEBRUYNETerwijl een hersteller de fiets onder handen neemt, kan de klant in de fietsbar een koffie of een streekbier drinken.